Teater Hets öppnar dörrarna för nattklubben som spelplats
Det är sällan man lämnar hemmet en lördagskväll vid 19-tiden för att åka direkt till klubben. Det som vanligtvis brukar vara att föra på en bar för att slippa köpa dyra, blaskiga drinkar på klubben, ersätts nu av en föreställning som bjuder på ett annat slags rus – teaterns och lekfullhetens rus.
Teater Hets är en Stockholmsbaserad frigrupp som drivs av Fanny Omne, Filippa Nilsson, Maria Carlsson och Julia Lind. Under novemberhelgen mellan 7-8 hade de nypremiär för deras föreställning Jag orkar inte träffa mig ikväll. Efter en tidigare premiär under våren 2025 tog de nu åter över klubben Under Bron för två kvällar.
Föreställningen på cirka 45 minuter är som ett litet utdrag av en kväll på klubben. Vi får följa fyra tjejer varav en av dem så gärna vill tillhöra de andra, men som titeln hintar om så går det inte riktigt så smidigt som planerat. Med på tok för mycket alkohol, pinsamma utlopp och hemliga begär så ser vi en kväll på klubben utspelas… i klubben.

Den omedelbara värmechocken av alla åskådare intryckta i det rosa rummet och DJ/tekniker i båset med all ljud- och ljusutrustning skapar goda förutsättningar för att få uppleva det sensuella med att vara inne på klubben. Det saknades bara att man själv fick stå upp och dansa med i musiken (något som uppmuntrades med att ”sträcka på benen”, fungerar tyvärr inte i vår pryda teaterkultur).
Den korta speltiden fungerar fint för föreställningens handling. Det är inslag av en utekväll med alla dess ups and downs. Mysteriet kring karaktärerna får vara diffusa, likt de svaga minnen man kan ha efter fyllan. Men det kan likaväl vara förutsättningarna för att kunna spela på klubben, då den öppnar för allmänheten 22.00 och föreställningen slutar ca. 21.15. Föreställningen är lite av ett pilotavsnitt för Teater Hets, de prövar vattnet med klubben som scen, något som är passande då frigruppen beskriver deras vision som följande:
“En central vision för vårt arbete är att locka en publik som inte annars går på teater. Vi vill bort både från teaterns gamla traditioner och från det konventionella scenrummet – vi vill utforska nya sätt att förhålla oss till berättelsen och till publiken.”

Föreställ er en kväll där ni har bokat in en föreställning. Vad sker innan och efter? Hela teaterbesöket sträcker sig från att man ska välja vad man ska klä på sig till att man kommer hem. Istället för att äta ute, se föreställningen och sedan ta sig ett glas eller två (det sociala är ju halva grejen). Så föreställ er att man väljer en bra outfit att dansa till, äter middag ute, förar, ser en föreställning på klubben och sedan festar man. Det vrider på förväntningarna av vad ett teaterbesök kan vara, och med tanke på Teater Hets vision så har de lyckats hitta en sådan vridning.
Frågan återstår om de lyckas utveckla detta koncept, med endast ett fåtal föreställningar som spelats är det svårt att faktiskt lyckas etablera en ny publik. Den initiala publiken består av nära vänner och familj, folk i branschen och teaterintresserade (baserat från min erfarenhet som åskådare och praktiker inom scenkonsten). Alltså vill jag tro att det krävs mer för att lyckas nå denna publik som “inte annars går på teater”. Detta i sin enkelhet kan kokas ner till att det krävs en längre spelperiod, fler föreställningar.

Om jag får träda in som rollen av en visionär så vill jag föreställa mig Teater Hets som Under Brons “in-house” ensemble där det finns möjlighet för fortsatt utveckling av scenkonst på deras scen. Med det sagt står det klart och tydligt att de ”vill utforska nya sätt”, med två spelperioder på Under Bron så har de visat en möjlighet och en framtida vision.
Hotet om teatrar som tvingas stänga ner, för att inte tala om Trädgårdens nära döden upplevelse i somras är en bister syn. Men med initiativ från Teater Hets visar de att teater kan ta nya former och skapa nya viktiga sammanhang.
Text: Valdemar Tegeström Wolgers

