Scenkonstspaningar november 2025
För många är det den dystraste månaden på året, för scenkonsten är det högsäsong. Höstrepertoarerna går på högvarv samtidigt som det förbereds för ett nytt år. KULTs scenkonstredaktion är enade i sin oro om kulturrådets indragna stöd men går isär vad gäller roman-adaptions trenden.
Ett kalendarium med nationella premiärer under november finns längst ner i artikeln.

Alice Berg Jansson, Uppsala
Ser fram emot: ModernaDansTeaterns evenemang Complex Complicities II – towards antiracist feminist stages som sker i slutet av november. Ett samarbete mellan MDT och Helsingfors-baserade UrbanApa där ämnena kärlek, raseri, solidaritet och gemenskap är i fokus. Ett intressant (och gratis) event som uppmuntrar till samtal, diskussion och utbyte.
Stör sig på: Att teatrar verkar vara tvungna att hålla sig till så kallade “säkra kort”, exempelvis dramatiserade romaner, för att hålla verksamheten ovanför ytan ekonomiskt. Inget fel på det i sig, finns ju exempel som gjort succé, men samtidigt innebär detta att chansen att få se och upptäcka oetablerade konstnärer och nyskrivna pjäser bara blir mindre och mindre.
Spaning: Jag tycker mig se en tendens hos teatrar att använda sig av andra konstformer och discipliner i större utsträckning. Under hösten blir det dans och analys av kapitalism på Dramaten när föreställningen Das Kapital spelas, juridiken intar stadsteatrar och sociologisk studie ligger till grund för Stockholms Stadsteaters kommande teater Orosdanser.

Agnes Kovács Modin, Göteborg
Ser fram emot: Vårens repertoarsläpp på Göteborgs Stadsteater den 20 november. Hoppas på att få se en kaxig vår med nyskriven dramatik, omdefinierade scenrum och många inslag av förvåning!
Stör sig på: Att teatrarna landet över lägger för många premiärer i oktober så november, årets sämsta månad, blir skral och onödigt mörk. Kommande fyra veckor vill jag inget annat än att kura ihop mig i en röd sammetsstol, helst varje eftermiddag.
Spaning: Göteborgs-Postens kulturchef Johan Hilton har under hösten bjudit in till samtalskvällar i Konserthuset tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Tema När käftsmällen blir konst, och nu härnäst, den 18 november, om Att gräva där man står. Modererade samtal med musikaliska inslag som går under det lagom pampiga namnet Kulturkväll sänker trösklarna till en bredare publik med det angenäma biljettpriset på 50kr. Ett nytt koncept som med hittills slutsålda salonger visar på det stora intresset för mötesplatser och ett levande kultursamtal. Pepp!

Axel Jondelius, Malmö
Ser fram emot: Malmö stadsteaters En julsaga havererar. En enligt de själva skruvad komedi med klassikertema där en fiktiv amatörgrupp tar sig an Charles Dickens alster. Ska bli mycket spännande!
Stör sig på: Att publiken alltid hyllar teatern. Man får erkänna när något är dåligt!
Spaning: På hur mycket det finns som är och kan vara scenkonst. Allt från quizkväll på en bar till en föreläsning till standup. Det blir kul att luta sig tillbaka och se världen som en föreställning!

Hilda Stenshäll, Malmö
Ser fram emot: Utvandrarna 1.0 – ett svenskt epos i huckle och misär på Turteatern. Det verkar vara en underbart punkig uppgörelse med svensk kulturs kanske allra heligaste ko.
Stör sig på: Att kroppen blir hungrig precis vid den tidpunkt då de allra flesta teaterföreställningar börjar, och att samhället bestämt att vi jobbar till klockan 17, så att man på sin höjd hinner kasta i sig en falafelrulle innan man sätter sig i salongen och sedan har man magknip i tre timmar när man bara vill få njuta av föreställningen. Det är det enda som är tråkigt med att gå på teater!
Spaning: Att dramatiseringar av klassiska romaner börjar bli allt vanligare. Nu kan vi se Madame Bovary på Dramaten, och snart också en av mina absoluta favoritböcker, Stolthet och Fördom, på Göteborgs stadsteater. Jag tackar aldrig nej till lite krinoliner och romantik och välkomnar denna nya trend!

Matilda Blomquist, Borlänge
Ser fram emot: En november av kontemplation, läs dramatik och njut i stillhet innan alla upptrissade julföreställningar drar igång. Ett tips är också att se de riktigt vassa filmade versionerna av teaterklassiker på SVT Öppet arkiv, lite VD, lite Norén, I väntan på Godot och Medea (Margareta Krook gör en fenomenal Medea). Fantastiskt!
Stör sig på: Den fortsatta slakten av de fria scenerna och naven för det fria kulturlivet, nu senast med Teater Giljotin. Uppmuntrar att fortsätta visa att vi bryr oss om vårt fria kulturliv, det nedmonteras snabbare än vad vi tror.
Spaning: Det fria operakompaniet Kamraterna ger Diktatorn av Ernst Krenek på Musikaliska kvarteret med premiär 3:e november och spelas 4:e och 5:e. Innan diktatorn framförs tre monologer ur Richard III av Shakespeare samt Musik zu einem Ritterballett av Ludwig van Beethoven. Trevligt tycker jag. Gå och se fler fria teatrar och operakompanier!

Hedda Sonnegård, Stockholm
Ser fram emot att det kommer sjungas på nordsamiska på Kungliga Operan, i och med att familjeföreställningen Jordens Hjärta har premiär den 15:e. Nordsamiska är med sina ca 15 000 talare ett hotat språk, något svenska staten bär ansvar för. Renbeteslagarnas och nomadskolornas kvävande effekt på samtliga samiska språk är två historiska exempel på statens skuld i frågan. Bristfälliga aktiva språkbevarelseåtgärder är ett nutida exempel. En av konsekvenserna av att språken slocknar, är att nycklarna till samisk berättartradition håller på att gå förlorade. Mot bakgrund av det blir iscensättningen av Jordens Hjärta en konstnärlig motståndshandling med starkt symbolvärde.
Stör sig på att Kulturrådet drar in Teater Giljotins verksamhetsstöd 2026, vilket innebär att de riskerar konkurs och nedläggning. Stockholms innerstad brukade krylla av små teatrar, men idag är Giljotin en av de få som finns kvar. Giljotin är dock mycket mer än en relik från en teatervänligare tid – det är institution som främjar experimentell scenkonst och engagerar kreatörer från hela världen. Stockholm kommer bli en mer intetsägande stad, om vi förlorar Teater Giljotin.
Spaning: Stående ovationer har blivit regel vid teaterpremiärer. Den här hyllningsinflationen gör det omöjligt att på ett meningsfullt sätt markera när en föreställning faktiskt är extraordinär. Stående ovationer used to mean something!

Filip Lindgren, Stockholm
Ser fram emot: Ett år in i framtiden: När vi har en sverjedemokratisk kulturminister (kanske blir det deras nuvarande kulturpolitiska talesperson Alexander Christiansson; ganska snygg men för tajt skjorta – klassisk sverjedemokratstil). Är vi trötta på armlängds avstånd. Vad sägs om en tumme i röven?
Stör sig på: Stående ovationer! B*tch please!
Spaning: Har ingen spaning men fick ett begär efter att jag psykskrollat Instagram reels. Jag önskar att Dramatens Mattias Andersson skulle avslöja ny pjäs till ensemblen såsom high school-dramalärare gör i USA; genom att ha olika pjäser på lappar på en vägg som han sen river ner, en efter en, till ensemblens skrik. Tips till Dramatens PR.

Svante Håkansson, Stockholm
Ser fram emot: Ö2 scenkonsts fullmatade residens och gästspelsrepertoar. Under november månad öppnar man dörrarna för inte mindre än 10 olika föreställningar som sträcker sig mellan allt från barnteater riktad till tvååringar, nyskriven revy och musiksatt läsning med den norske dramatikern Arne Lygres texter.
Stör sig på: Att statens kulturråd med två månaders framförhållning kan dra undan mattan för en hel verksamhet – nu senast Teater Giljotin som utan förvarning blev av med sitt verksamhetsstöd. En överklagan har gjorts och vi har nu alla ett gemensamt ansvar att ställa oss bakom de teatrar och kulturverksamheter som stympas till förmån för vidgad försvarskassa. Med ett samlat motstånd, som under sommarens “bevar trädgården”-rörelse, kan vi slå vakt om de kulturella mötesplatser som utgör navet i våra stadsbilder. Om vi blir lata och tystnar står Bröd och Salt och STC-Gym fullt redo att ta över hyreskontrakten, och då undrar i alla fall jag om det ens finns något kvar av värde att försvara.
Spaning: Både Stadsteatern och Dramaten spelar ofta inför fulla hus. Smarta repertoarer med pr-mässigt väloljade draglok varvat med finsmakar-uppsättningar på de mindre scenerna kan vara förklaringen. Jag tror dock att det är fokuset på att nå unga man nu får skörda frukten av. Det har på sina håll blivit trendigt att gå på teater och den utvecklingen kan man inte annat än applådera.
Scenkonstkalendarium – november
Norra Sverige
Air Body Sad, Norrlandsoperan
Amerikanskt koreograferad dansföreställning.
Premiär 4/11
Barndomshemmet, Teater Västernorrland
En nyskriven enaktare med utgångspunkt i Monica Törnells låtskatt.
Premiär 6/11
Alla borde heta Anna, Östersund
Triptyk om Jämtländsk bildkonst.
Premiär 7/11
Göteborg
Tunnelseende, Teater Dictat
En teaterlek om makt och relationer.
Premiär 6/11
En jättehärlig dag, Folkteatern
En burlesk och lekfull föreställning om vikten av vänskap.
Premiär 8/11
Friskytten, GöteborgsOperan
En man säljer sin själ i Von Webers klassiker.
Premiär 8/11
Abrahams barn, Göteborg Stadsteater
Biblisk betraktelse med humor.
Premiär 13/11
Symbios, Atalante
Form och rörelse i ett verk där fantasin får dansa.
Premiär 15/11
Undergången, Teater Nu
Apokalyptisk föreställning om skuld och straff.
Premiär 21/11
Malmö
Chicago, Malmö Opera
Dallas Watkins musikalklassiker om ett amerikanskt 20-tal.
Premiär 4/11
Lohengrin, Malmö Opera
Mytisk Wagner-riddare som ges i unik föreställning för publik endast under 30.
Premiär 6/11
Sherlock och sångerskan, Malmö Opera
Nyskriven deckarmusikal.
Premiär 14/11
En Julsaga havererar, Malmö Stadsteater
Frigruppen Limhamns scengångare omtolkar Charles Dickens klassiker.
Premiär 15/11
The Companion, WAUHAUS
Performance där du får möta en robothund.
Premiär 27/11
En Julsaga, Teater Thea
Charles Dickens klassiska verk med syfte att skapa julstämning.
Premiär 29/11
Århundradets kärlekssaga, Malmö Stadsteater
Märta Tikkanens poetiska diktroman översatt till scen.
Premiär 29/11
Stockholm
LOVETRAIN2020, Dansens Hus
Emmanuel Gats hyllning till människans innerliga behov.
Premiär 7/11
HelloKITTYcity, Teater Brunnsgatan 4
Frigruppen Hjärter Fems senaste injektion till de svenska scenerna.
Premiär 7/11
Jag vill inte träffa mig ikväll, Teater Hets
Nyskrivet drama med Under Bron som spelplats.
Premiär 7/11
Metamorfoser, Kulturhuset stadsteater
Skolföreställning om Akilles samvetskval.
Premiär 7/11
Atlantis Hyperborea, Teater Moment
Svensk självbild och kulturarv skärskådas.
Premiär 8/11
Erik och Elisabeths semester, Orionteatern
Marianne Mörck i absurd komedi fylld av musik.
Premiär 8/11
Orosdanser, Stockholm Stadsteater
Ett sociologisk verk omtolkas av Ada Berger.
Premiär 11/11
Jordens Hjärta, Kungliga Operan
Samisk opera som skriver historia på nationalscenen.
Premiär 15/11
Svindel, Dramaten
Nypremiär av Sara Stridsbergs moderna mästerverk.
Premiär 15/11
Chaplins sista dans, Kulturhuset stadsteatern
Chaplin får besök av döden i Roger Westbergs personliga verk.
Premiär 21/11
Black Lodge, Folkoperan
Hyllad gästopera med David Lynch-inslag på Folkoperan.
Premiär 25/11
Nemesis, Dramaten
Vuxet krig ifrågasätts av Unga Dramaten.
Premiär 28/11
Kalendariet kan komma att ändras.







