OSCARS 2024: KULTs predictions

Hörrni, det är dags igen. I natt händer det. Den röda mattan är utrullad. Talkshow-värden Jimmy Kimmel har för fjärde gången i ordningen övat in en öppningsmonolog. The Dolby Theatre i Hollywood har åter förberett sig för att, likt den gjort sedan 2002, välkomna galaklädda och förväntansfulla gäster. Filmåret 2023 var starkt och i vanlig ordning finns det ett gäng favoriter, men även några uppstickare. Vilka kommer att vinna? Det vet vi inte ännu, men något som är säkert är att det dags för den 96:e Oscarsgalan.

Då galan utspelar sig mitt i natten för oss på andra sidan Atlanten är det en otacksam kombination att bo i Sverige och samtidigt vara intresserad av vad som kan benämnas som filmprisernas filmpris. Men det finns en glad nyhet! I år börjar galan redan vid midnatt istället för 01.00. TV4 direktsänder hela tillställningen från 23.20 fram till galans slut 03.30.

Vare sig man tycker om den eller ej förblir Oscarsgalan en av årets absolut största filmhändelser. KULTs filmskribenter Zara Luna Hjelm och G. V. Rindborg siar om vilka som kommer att få gå upp på scenen och ta emot de åtråvärda guldstatyetterna. Spoiler alert: En av dem har en tydlig favorit, vilken faktiskt är tippad att bli galans stora vinnare. Kommer det att bli så? Vilka förtjänar att vinna? Vi räknar med att ni förbereder er med en tupplur och sedan har popcornen redo. Låt oss guida er genom några av galans vinstkategorier.

Anna Norberg


The Zone of Interest

BÄSTA FILM

American fiction
Anatomy of a Fall
Barbie
The Holdovers
Killers of the Flower Moon
Maestro
Oppenheimer
Past Lives
Poor Things
The Zone of Interest

Gabriel: Jag kommer att låta väldigt repetitiv men jag tror att Oppenheimer tar hem trofén. Christopher Nolan har fortfarande inte vunnit bästa film trots flera tidigare nomineringar. Rent statistiskt har historiska biopics större chans att vinna. Kanske är det därför Nolan äntligen gett sig på en biografi? I varje fall har den redan vunnit BAFTA, vilket jag kan tycka är mer prestigefullt.

Zara Luna: För en gångs skull har jag hunnit se majoriteten av de nominerade till bästa film i år. Det är både högt och lågt bland de nominerade, då jag har svårt att förstå vad en film som Maestro gör i kategorin. Om någon kan förklara tjusningen med biografier porträtterande dirigenter vore jag tacksam, för jag känner ingen skillnad på de som kommit ut nu på senare år. Past Lives var också en besvikelse för mig, och jag undrar var nomineringarna för Andrew Haighs All of Us Strangers är, särskilt i denna kategori. Ännu har jag inte sett Christopher Nolans biografiska storfilm Oppenheimer om den amerikanska forskaren J. Robert Oppenheimer, men jag tror att den kommer att vinna priset för bästa film. Jag skulle inte bli besviken om Killers of the Flower Moon eller The Zone of Interest vann, vilka båda är enastående med starka budskap på temat folkmord, makt och minne. Trots det, om jag får bestämma, skulle jag nog ge priset till Yorgos Lanthimos romantiska äventyrskomedi Poor Things. Det är en underhållande och välgjord film, med många lager, som kan tilltala en bred publik, vilket är en underskattad gåva. Den är dessutom visuellt slående, med särskilt unik production design – ett kreativt mästerverk! 

Cillian Murphy i Oppenheimer

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Bradley Cooper i Maestro
Colman Domingo i Rustin
Paul Giamatti i The Holdovers
Cillian Murphy i Oppenheimer
Jeffrey Wright i American Fiction

Gabriel: Ok, men har ni sett Oppenheimer? Bradley Coopers fejknäsa i all ära, men Cillian Murphy briljerar. Jag kommer aldrig att tänka på Cillian och inte tänka på Oppenheimer och vice versa. Det är Salma Hayek-nivå i Frida (2002) vi talar om. Att hon inte vann då kanske inte bådar gott för Murphy dock.

Zara Luna: Vi girlies vill ju se Cillian Murphy vinna, för damn, that face! Hade Yoo Teo nominerats för sin roll i Past Lives hade det stått jämnt enbart för hur snygga de båda är. Annars tycker jag nog att Paul Giamatti kan få vinna för sin roll som högstadieläraren Paul Huham i Alexander Paynes The Holdovers, vilken var en väldigt mysig julfilm, men ganska överskattad om ni frågar mig. Det känns dock som det fattas flera namn i denna kategori. För trots att de flesta nog håller med mig om att Emerald Fennells mörka komedi Saltburn inte var en toppenrulle, hade Barry Keoghan gärna fått bli nominerad för sin roll som Oliver Quick. Sen är det ju också den ständiga frågan—var är Leonardo DiCaprios nominering? Ja, han har redan blivit nominerad sju gånger och vunnit en, men det är ganska lite med tanke på hur stor han är. Och visste ni att Willem Dafoe aldrig vunnit en Oscar under sin karriär? Även den tyske skådespelaren Christian Friedel hade kunnat få en nominering för sin porträttering av SS-soldaten Rudolf Höss i The Zone of Interest, för att inte tala om Andrew Scotts insats i All of Us Strangers! Nåväl, det kommer nog inte råda någon tvekan om att Murphy vinner för sin insats i Oppenheimer så det spelar väl inte så stor roll. 

Lily Gladstone i Killers of the Flower Moon

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL

Anette Bening i Nyad
Lily Gladstone i Killers of the Flower Moon
Sandra Hüller i Anatomy of a Fall
Carey Mulligan i Maestro
Emma Stone i Poor things

Zara Luna: Det sägs att Margot Robbie blev snuvad på sin nominering, och visst, kanske hade det kunnat få vara hon istället för Carey Mulligan—men kan vi prata om att Lily Gladstone är den första ursprungsamerikanskan att nomineras? Kan vi ta in det? Vi kan också påminna oss om den uppståndelse det väckte när aktivisten och skådespelaren Sacheen Littlefeather företrädde Marlon Brando då han tackade nej till sitt pris för bästa manliga huvudroll vid Oscarsgalan 1973 i protest för hur filmindustrin behandlade den amerikanska ursprungsbefolkningen. Ni kommer aldrig höra mig säga “vad långt vi har kommit!”, men det är stort att Gladstone nomineras för sitt enastående arbete i sin roll som Mollie i Killers of the Flower Moon. Låt oss fortsätta konversationen om att hon var den första, men absolut inte den sista. Det är dock viktigt att understryka att riktig representation även kräver representation bakom kameran. Jag tycker i alla fall att Gladstone verkligen förtjänar att vinna det här priset och det tror jag att hon kommer att göra. Om hon mot all förmodan inte vinner hoppas jag att Emma Stone tar hem det. 

BÄSTA MANLIGA BIROLL

Sterling K. Brown i American Fiction
Robert De Niro i Killers of the Flower Moon
Robert Downey Jr. i Oppenheimer
Ryan Gosling i Barbie
Mark Ruffalo i Poor Things

Gabriel: Jag skäms över att säga att jag inte har sett Killers of the Flower Moon än. I min värld är det därför ett val mellan Barbie och Oppenheimer i den här kategorin. Även om Robert Downey Jr. gör en fantastisk insats måste jag ändå välja Ryan Gosling för balansens skull. Som Zara skriver nedan är det dock lite ironiskt ändå att så pass mycket av fokuset på Barbiefilmen verkar ha skiftat över till att handla om Gosling och “I am just Ken” på senare tid.

Zara Luna: Det är ju lite ironiskt att Ryan Gosling nominerats med tanke på Barbies budskap, att då “Ken” tar över Barbies värld. Somliga har påpekat att hans nominering understryker det patriarkala samhälle vi lever i – Kens värld, med andra ord. Jag tyckte att hans insats varken var bu eller bä, och det borde egentligen inte räcka till en vinst. Han har gjort bättre roller i bättre filmer. Kanske blir det ytterligare en vinst för Robert DeNiro som senast vann i kategorin år 1975 för sin roll i Gudfadern II, men jag tror att det kommer stå mellan Robert Downey Jr. och Mark Ruffalo. Jag hoppas att vinsten går till Ruffalo för hans roll som Duncan Wedderburn i Poor Things, dock tror jag att det kommer bli ytterligare en vinst för Oppenheimer. Ett hedersomnämnande borde dock bordercollien Messi från Anatomy of the Fall få för sitt otroliga framträdande som familjehunden Snoop i kategorin bästa icke-mänskliga biroller, även om den kategorin inte finns – än!

Da’Vine Joy Randolph i The Holdovers

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL

Emily Blunt i Oppenheimer
Danielle Brooks i The Color Purple
America Ferrera i Barbie
Jodie Foster i Nyad
Da’Vine Joy Randolph i The Holdovers

Gabriel: Ok, förlåt att jag måste tjata, men HAR NI SETT EMILY BLUNT i Oppenheimer? Finns det ens någon som kan utmana henne? Förmodligen lider jag av någon sorts Oppenheimer-sjukdom som jag inte hade insett förrän nu. Men Emily Blunt är en fantastisk skådespelerska som har nominerats till många stora priser så som BAFTA för The Devil Wears Prada (2007) och Critics’ Choice Awards för Sicario (2016). Oppenheimer är dock hennes första Oscarsnominering. Jodie Foster har redan vunnit två Oscars, och även fast hennes insats i Nyad var så pass bra att jag inte ens kände igen henne, är det inte lika spännande med en skådespelare som får sin tredje statyett, och därför lutar jag mot Blunt i det här fallet.

Zara Luna: Efter all uppståndelse med Barbie kan jag tänka mig att America Ferrera kommer ta hem vinsten, men om jag får bestämma skulle det bli Da’Vine Joy Randolph för hennes insats i Paynes The Holdovers. Hon imponerade på mig redan i The Idol, men här fick hon blomma ut ytterligare. Jag hade gärna sett att Tantoo Cardinal nominerats för sin insats i Killers of the Flower Moon eller Sakura Ando för Hirokazu Kore-edas Monster, vilka båda gjorde intressanta gestaltningar av mödrarna till huvudkaraktärerna filmerna. 

BÄSTA FOTO

El Conde
Killers of the Flower Moon
Maestro
Oppenheimer
Poor Things

Gabriel: Oppenheimer. Ni måste se den i analog 70mm. Full stop.

Zara Luna: The Zone of Interest står ut här, men den är inte nominerad. Även den svenska filmfotografen Linus Sandgrens arbete i Saltburn var utmärkande, vilket dock inte heller är nominerat. Antagligen kommer Hoyte van Hoytema att vinna för Oppenheimer, och då kan man nästan säga att det blir svensk vinst då han har jobbat med ett flertal svenska filmer, men jag håller dock på Poor Things. 

BÄSTA INTERNATIONELLA LÅNGFILM

Io Capitano – Italien
Perfect Days – Japan
Society of the Snow – Spanien
The Teachers’ Lounge – Tyskland
The Zone of Interest – Storbritannien

Zara Luna: Nu är det Wim Wenders Perfect Days som blev Japans bidrag för bästa utländska film, men jag fortsätter att tjata om att Monster var den absolut bästa filmen från 2023 och tycker att den hade kunnat få tävla i denna kategori. Sveriges bidrag, Motståndaren, kom inte med, och om jag ska vara ärlig har den gått lite under radarn för mig. Senast en svensk film blev nominerad var 2017, men någon vinst har det inte blivit sedan Fanny och Alexander 1983. Jag hoppas i alla fall att Storbritanniens bidrag The Zone of Interest tar hem priset, dock tror jag att det antingen blir Perfect Days eller Matteo Garrones Io Capitano, vilket skulle vara Italiens femtonde vinst i kategorin genom historien. 

Ludwig Göransson. Foto: Eamonn M. McCormack/Getty Images

BÄSTA ORIGINALMUSIK

American Fiction med musik av Laura Karpman
Indiana Jones and the Dial of Destiny med musik av John Williams
Killers of the Flower Moon med musik av Robbie Robertson
Oppenheimer med musik av Ludwig Göransson
Poor Things med musik av Jerskin Fendix

Gabriel: OPPENHEIMER. Jag tror att få som har lyssnat på den kan tycka annat. När jag lyssnar på Ludwig Göranssons tonsättning kan jag inget mer säga än att ja, jag kan höra musiken. John Williams är självklart en fantastisk kompositör, men han har redan vunnit fem gånger, och hans musik till Indiana Jones and the Dial of Destiny är inte särskilt nyskapande.

Zara Luna: Mica Levi är en av de bästa filmkompositörerna någonsin, det vill jag bara konstatera, trots att hon inte nominerats i denna kategori (däremot är The Zone of Interest nominerad för bästa ljud). I denna kategori föreställer jag mig att det kommer att stå mellan Jerskin Fendrix (Poor Things) och Linköpings egna Ludwig Göransson (Oppenheimer). Soundtracket till Poor Things är fantastiskt, men jag tror och hoppas ändå att Göransson vinner.

BÄSTA ORIGINALSÅNG

The Fire Inside från Flamin’ Hot
I’m Just Ken från Barbie
It Never Went Away från American Symphony
Wahzhazhe (A Song for My People) från Killers of the Flower Moon
What was I made for? från Barbie

Zara Luna: Vi kan nog redan nu börja gratulera Billie Eilish för What Was I Made for?, MEN det vore så episkt om Wahzhazhe (A Song for My People) från Killers of the Flower Moon faktiskt vann. Låten är skriven av Scott George och i en intervju menar han att låten handlar om att stå upp och vara stolt, för det är Gud som har fört folket hit – ”efter allt som har hänt oss är vi fortfarande här”.

Pojken och hägern

BÄSTA ANIMERADE FILM

The Boy and the Heron
Elemental
Nimona
Spider-Man: Across the Spider-Verse
Robot Dreams

Zara Luna: Jag älskade Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018), men dess uppföljare, Spider-Man: Across the Spider-Verse, tycker jag inte är lika stark. Det kan bli den som vinner i denna kategori, men personligen tycker jag att Hayao Miyazakis Pojken och hägern förtjänar vinsten. 

BÄSTA MANUS EFTER FÖRLAGA

American Fiction
Barbie
Oppenheimer
Poor Things
The Zone of Interest

Zara Luna: Jag kan inte uttala mig om American Fiction, som ändå verkar tippad att vinna i denna kategori. Greta Gerwig fick ju ingen nominering för sin regi i Barbie, men är nominerad här tillsammans med Noah Baumbach. Jag tror dock inte att de kommer vinna, utan det står mellan Nolan och Cord Jefferson för American Fiction. 

Natalie Portman och Julianne Moore i May December

BÄSTA ORIGINALMANUS

Anatomy of a Fall
The Holdovers
Maestro
May December
Past Lives

Zara Luna: I mina ögon står det mellan Justin Triets och Arthur Hararis Anatomy of the Fall och Samy Burchs och Alex Mechaniks May December, och jag hoppas på den sistnämnda. Gud, den kröp under skinnet och jag är faktiskt förvånad över att den inte är nominerad i fler kategorier. 

BÄSTA KLIPPNING

Anatomy of a Fall
The Holdovers
Killers of the Flower Moon
Oppenheimer
Poor Things

Zara Luna: Denna kategori är ofta lite förbisedd med tanke på hur viktig den är. Jag hoppas att priset går till den redan trefaldiga Oscarssvinnaren Thelma Schoonmaker för sin fantastiska insats i Killers of the Flower Moon. Det kommer antagligen att stå mellan Schoonmaker och Jennifer Lame (Oppenheimer).

Emma Stone i Poor Things

BÄSTA KOSTYM

Jacqueline Durran för Barbie
Jacqueline West för Killers of the Flower Moon
Janty Yates och Dave Crossman för Napoleon
Ellen Mirojnick för Oppenheimer
Holly Waddington för Poor Things

Zara Luna: Jacqueline Durrans insats i Barbie bär stora delar av filmen, så det vore en värdig vinst, men jag hoppas och tror att Holly Waddington kommer ta hem det för Poor Things!

BÄSTA MAKEUP OCH HÅRSTYLING

Golda
Maestro
Oppenheimer
Poor Things
Society of the Snow

Zara Luna: Det kommer antagligen bli Maestro och Bradley Coopers lösnäsa, men jag håller på Poor Things, särskilt för Stones ikoniska look i filmen.

Sandra Hüller och Swann Arlaud i Anatomy of a Fall

BÄSTA REGI

Justine Triet för Anatomy of a Fall
Martin Scorsese för Killers of the Flower Moon
Christopher Nolan för Oppenheimer
Yorgos Lanthimos för Poor Things
Jonathan Glazer för The Zone of Interest

Gabriel: Christopher Nolan. Har jag sagt hur han inte har vunnit en egen Oscar än? Det är väl dags nu. Min magkänsla är som sagt att Nolan gett sig på en biopic just för att höja sina chanser. IMDb (Internet Movie Database) håller en omröstning där medlemmar röstar bland de nominerade. Nolan leder i skrivande stund med hela 62 procent mot Yorgos Lanthimos (Poor Things) på andra plats med 16 procent. Om Nolan inte vinner är det dock inte hela världen. Det skulle inte vara första gången. Varken Orson Welles eller Alfred Hitchcock vann några, och det har inte levande legender så som Wes Anderson gjort heller. Samtidigt har den kontroversielle Mel Gibson vunnit med skitfilmen Braveheart (1995). En vinst gör därmed inte filmen eller personen bättre.

Zara Luna: Jag tycker verkligen att samtliga i denna kategori är värda sin nominering; ribban är väldigt hög här, och det är flera som är nominerade för första gången. Främst blev jag positivt överraskad av Anatomy of the Fall då jag inte hade sett någonting av Justine Triet innan. Hon är den enda kvinnan som nomineras i kategorin i år, och dessutom den åttonde kvinna som någonsin nomineras för bästa regissör. Jag tror dock inte att Triet kommer vinna, utan jag siar att det kommer bli fjärde gången gillt för Nolan och Oppenheimer. Som Gabriel nämner har Nolan ännu inte vunnit en Oscar, till skillnad från Martin Scorsese. Det är nu tionde gången Scorsese nomineras till bästa regissör, men han har bara vunnit en gång. Det finns helt klart en anledning till att han är den regissör som har flest Oscarsnomineringar i historien – för trots att jag inledningsvis var skeptisk till Killers of the Flower Moon (vilken är hans 27:e långfilm), vek jag mig snabbt och påmindes om Scorseses storhet och förmåga att visa vad film kan vara. När det kommer till regi, och dessutom skådespeleri, är filmen näst intill perfekt. Personligen tycker jag att det är en av hans meningsfullare filmer för dess porträttering av morden i Osage Nation som skedde under 1920-talet. Å ena sidan vore det roligt om någon som varken nominerats eller vunnit tidigare vann, men å andra sidan vore Scorsese en värdig vinnare.