KULT
Musik
Intervjuer
Listor
Liverecensioner
Recensioner
Litteratur
Intervjuer
Listor
Noveller
Poesi
Recensioner
Opinion
Insändare
Satir
Film
Intervjuer
Listor
Recensioner
Konst
Fotografi
Illustrationer
Intervjuer
Teater
Intervjuer
Recensioner
Annonsering
Redaktion
Om Oss
KULT
KULT

KULT är ett fullständigt obundet, ofiltrerat och oförstörbart nätmagasin. Vi publicerar texter om kultur, konst och allt annat som gör livet värt att leva.

Om ossRedaktionAnnonsering

Vill du skicka en insändare till KULT? Mejla oss på insandare@kultmagasin.se

Vill du komma i kontakt med redaktionen? Mejla oss på red@kultmagasin.se

Ansvarig utgivare: Daria Spitza

ISSN: 2004-4712

© KULT Magasin

Instagram

Facebook

TikTok

Twitter

Spotify

Patreon

RSS

Illustration: Olle Svensson

Midsommar – de sociala mediernas högtid

Landet är den perfekta rekvisitan till en Instagrambild. Vi i generation Z är bra på att lyckosamt kommunicera vad man vill framstå som till vår omgivning.

Och det är inte tråkigt precis.  

Midsommar är en optimal högtid för sociala medier. Den har allt – smårätter, barnsliga traditioner och blommor. Och du behöver inte skämmas över ditt mobilberoende! Med ett par svarta läderboots och glimten av en rosa spetstrosa till tonerna av snapsvisorna har vi ett inlägg som kommer att sända ut rätt signaler.

Det är ännu ett år av “Scandi girl super hot summer”. Åtminstone enligt Vogue. Tjejerna bakom Nuda – ett “hippt” ansett coffee table-magasin – intervjuas för en pr-fotografering de gjort för ett klädmärke. I vatten står en androgyn modell. Hon ser ut som ett väsen: blek, vacker och med slug blick. För Nuda har som vanligt fingret i luften, med vetskap om att det sedan länge cirkulerande idealet “skogsrå”, fortfarande är relevant. Faktum är att det tycks som en perfekt marknadsföringsmetod. Bilderna fångar alla wannabe IT-tjejers uppmärksamhet så pass att de delas vidare i flertalet stories.

Jag gör lite narr av det, för någon måste göra det

Den perfekta korrelationen mellan John Bauers sagofigur Tuvstarr och samtiden är just ett instagramflöde. För att gestalta sig själv på rätt vis ska man vara på detta viset: besatt av Japan, matcha folkdräkt med en vogue-cigarett, gå på open air med plåster på knäna och ha en aktiv ätstörning. För att sedan dagen efter slå sig ner på Riche Fenix i en leopardhoodie och läsa Bondepraktikan. 

Jag gör lite narr av det, för någon måste göra det. Det är orimligt hur man fortfarande kan komma undan med det som är så extremt i linje med idealet att det inte ens anses som pinsamt att queerbaita on camera. Men trots att jag egentligen inte hänförs av när någon kallar sin tjejkompis för flickvän känner jag precis som alla andra när det kommer till just midsommar: ack så tilldragande. För vem vill inte se en topless tjej, med röven i kromfärgad string under nattbadet?

Jag har själv suttit i en vitblommig klänning med feta doctor martens och blivit plåtad i idyllen, den enda skillnaden mellan mig och er är att jag är uppvuxen på det ni kallar “landet”. Ingen större flex när midsommarhelgen är slut och ni beger er in mot city för att fortsätta med er perplexa innerstadssommar. 

Men det här är trots allt min syrliga uppmuntran till fortsatt poserande på instagram, girls. Högtiden blir för långdragen utan oss content creators. Så kan vi i alla fall jämföra varandras fylleinlägg och tävla om mest excentrisk estetik, när de andra gör små grodorna. För vad vore midsommar utan nya traditioner att götta sig i…

2024-06-21

Tora Andersson
Tora Andersson
tora.andersson@kultmagasin.se
Olle Svensson
Olle Svensson
olle.svensson@kultmagasin.se