20 euforiska låtar att förgylla vintern med
Den andra säsongen av HBO-serien Euphoria rullar på i full fart och i samband med det verkar ordet eufori vara på allas läppar. Serien som har en så stark koppling till dess soundtrack fick mig att undra… Hur låter euforisk musik? Vilka låtar skulle kunna klassas som ”euforiska låtar” i så fall?
Ordet definieras enligt Oxford Languages på följande sätt: “a feeling or state of intense excitement and happiness”. När ordet används i ett musikaliskt sammanhang vill jag dock argumentera för följande tillägg: “a feeling or state of intense excitement of happiness – or sadness” för oftast när musiken berör oss, spelar den på både våra glada och ledsna känslor. Kanske är det så att vi människor är så besatta av att skrivna deppiga låtar, att majoriteten av de euforiska låtar som berör oss mest, råkar vara sorgsna kärlekslåtar? Kan det även vara så att dessa låtar, som väcker både lycka och sorg på samma gång, ger oss någon typ av trygghet?
Nedanför har jag samlat ett antal låtar som på olika sätt väcker den euforiska känslan. Låtar med stora refränger. Låtar som sjunger om det känslosamma i livet. Låtar som vaggar en i trygghet men som också agerar som en katalysator till våra exploderande känslor. Om ni vill lyssna direkt hittar ni spellistan här!
Kids – MGMT
De tre stora hitsen Kids, Electric Feel och Time To Pretend från debutplattan Oracular Spectacular slungade ut den lustiga duon från stela college-gig till de största scenerna i världen. Med tre låtar som alla är euforiska på sitt sätt, kammar Kids hem statyetten med sin gigantiska refräng som alla unga vuxna kunde dansa in deras kommande 25-årskris till.
Paper Planes – M.I.A.
På detta lekfulla beat serverar M.I.A. ikoniska rader tillsammans med en catchy refräng som när man väl hör, plötsligt gör en tio gånger gladare.
Sweet Disposition – The Temper Trap
Bandet The Temper Trap är definitivt ett one-hit wonder och efter att man hört denna indieklassiker är det nästan förståeligt. På denna låt gick de all in. Fyllde den med så mycket själ och känsla att det var omöjligt att återskapa.
Wanted – Namasenda
Namasenda och producenten Himera levererar tillsammans en sprängladdad banger som stundtals svävar lätt som en fjäder tills att den plötsligt öser på med ett dunk-inferno. Någonstans mellan allt kaotiskt virvlande finns det en harmoni, som spelar på ens euforiska känslor.
Midnight City – M83
Midnight City har allt man behöver. En stor refräng. Massvis med syntar. Bultande trummor och ett clichéartat saxofonsolo som spelas i slutet av låten. Texten är rätt lös, med rader som “Waiting in the car / Waiting for a ride in the dark” som upprepas om och om igen. Det är en sådan typ av text man inte riktigt förstår sig på helt och hållet. På något sätt lyckas ändå sångaren Anthony Gonzalez att övertyga en med sin sång och när han sjunger samma slinga ännu en gång, i samband med låtens neon-doftande syntar, förstår man plötsligt allt.
I Gotta Feeling – Black Eyed Peas
Denna är en garanterad hit på dansgolvet som garanterar att kvällen blir rolig, om endast för ett par minuter.
Heroes – David Bowie
Denna odödliga klassiker har böjt sig genom tid och rum utan att spricka. På samma sätt böjer sig låtens syntar och gitarrer kring David Bowies oövervinnliga text.
Heaven or Las Vegas – Cocteau Twins
Det skämtas mycket om bandets lyrics eftersom att man så sällan hör vad sångaren Elizabeth Fraser sjunger om. Även om dessa skämt är väldigt roliga så glömmer man nästan bort det så fort sångerskan börjar sjunga. Det mesta är oförståeligt, förutom något enstaka ord som lyckas finna sin väg genom de tjocka lagren av musikens tunga effekter. Ändå fortsätter man att lyssna om och om igen men inte för att försöka avkoda den oförståeliga texten. Man vill bara höra Elizabeth ännu en gång till, sjunga det som endast hon kan sjunga, på sitt egna och helt unika sätt.
Lovers Rock – TV Girl
Lovers Rock handlar om det flytande ögonblicket mellan två människor, en romans som tänder gnistor men som aldrig blossar upp till en ordentlig eld. Ackompanjerade av milda stråkar och trummor som bultar som hjärtat när man är nykär, sjunger TV Girl om den där känslan man kan få av en annan människa, den typen av känsla som ger en fjärilar i magen.
Young Blood – The Naked And Famous
Ge inte upp hoppet! “The mood it changes like the wind” sjunger Alisa Xayalith samtidigt som man hör låtens storslagna syntar veva igång som ångloksmaskiner. Då känns det plötsligt som att man har energin att styra skutan själv, oavsett om vinden vänder eller inte.
Nikes – Frank Ocean
Nikes har en tystlåten eufori. Jämfört med många andra låtar på listan som exploderar från vers till refräng som en galen berg- och dalbana, flyter Nikes på i ett mer lugnt tempo. Med milda syntar och ljuva gitarrer svävar den högt över molnen samtidigt som Franks minnesbilder smälter samman till en smärtsam och samtidigt glad känsla. Känslan är inte specifik –den är som en regnbåge, fylld av färger och nyanser, både fula och vackra.
Lazuli – Beach House
I en intervju med Pitchfork nämnde Victoria Legrand att “Lazuli” var ett ord hon länge velat använda till en Beach House-låt. Själva definitionen av ordet var inget som hon brydde sig om, hon strävade efter att tonsätta känslan som ordet gav henne. Musiken svävar fram med Victorias innerliga sång som träffar en rakt i hjärtat samtidigt som Alex Scallys gitarrmelodier fyller ut de rytmiska tomrummen. Den euforiska känslan växer mot slutet av låten vilket får en att undra om det var denna känsla som Beach House ville förmedla.
Euphoria – Loreen
Denna känns ganska självklar.
A$AP Forever – A$AP Rocky, Moby
Genialiskt drag att sampla Mobys grandiosa klassiker Porcelain som tillsammans med A$AP Rockys uppbrusande rap, blandar det bästa från två generationer. Början är fartfylld med storslagna trummor och stråkar. Slutet är däremot lugnt och ljuvt med Moby och Khloe Anna som tillsammans sjunger en uppdaterad vers från Porcelain. Alla bitar faller så väl på plats att man precis i låtens sista sekunder, upplever det hela som att man sett fyrverkerier explodera och sedan sett dess färger sakta tvina bort från himmelen.
Walking On A Dream – Empire of the Sun
Empire of the Sun prickade verkligen rätt med denna låt. Hur de lyckades fånga denna drömlika kvalitet är lite av ett mysterium –ett mysterium som får en att vilja lyssna om och om igen, sluta ögonen och drömma sig bort till toner av deras milda harmonier.
The Rhythm of the Night – Corona
Spelar DJ:s fortfarande denna banger ute på klubbarna? Det var ett tag sen jag var ute, så vet inte riktigt.
SLOW DANCING IN THE DARK – Joji
Denna spelas definitivt inte ute på klubbarna och jag förstår varför! Den passar bättre att spela i bilen när det är mörkt ute. Den har en sån typ av palett. Bestående av neonfärger, regn och möjligtvis en disig dimma som med glimmande syntar tonsätter Jojis hjärtekrossade tillstånd. “When I’m around slow dancing in the dark / Don’t follow me, you’ll end up in my arms” sjunger han med en mild ton i första refrängen bara för att i senare refränger brista ut i en susande klagosång.
Guilty Conscience – 070 Shake
När 070 Shake sjunger “You look like the moon in the mornin’ / Jaded, faded, almost gone” så utmärker hon inte enbart sig som en fantastisk sångare, utan som den talangfulla poeten dagens popmusik saknar.
good 4 u – Olivia Rodrigo
Jag vet inte om rocken var död innan men efter good 4 u så lever den garanterat. Olivia Rodrigo skiftar mellan en monoton vers och en krut-fylld refräng som tonsätter textens ilska och frustration.
Sarah – Mauro Scocco
Natten lider mot sitt slut och festen är död för länge sen. Ändå står några trogna dansare kvar i vardagsrummet som under kvällen tagit de på en resa genom den musikaliska historien. Vardagsrummets väggar suddas snabbt ut till toner av låtarna som spelas på aux:en. Plötsligt sätter någon på en låt som är så känd, att man nästan glömmer bort namnet på den. Allt man behöver höra är första ordet och plötsligt kan man hela texten. Oavsett vad man tycker om Mauro Scoccos klassiker, kan man bara uppskatta en låt som spelats i så många hushåll, konserthallar, klubbar, pubar och barer.
Dessa låtar påminner oss om musikens kraft, som från 0 till 100 berikar oss med ett helt spektrum av känslor. Musiken når oss överallt; I bilen, klubben, köket, konserthallen eller på hemmafesten när någon plötsligt sätter på din låt. Nu spelas den låten i vardagsrummet, den som du försökte köa för en timme sen men som någon hoppade över. När den väl spelas så bara vet du att det är dags att dansa. Du vet att du kan lägga din tro på musiken som alltid finns där oavsett vad du känner eller hur du mår. Det spelar ingen roll om någon byter låt efter en refräng, för det är allt du behöver. En refräng, ett riff, en melodi, en harmoni, av en synt eller gitarr, spelad av vem som helst, närsomhelst, tillsammans med en textrad med makt att framkalla alla vackra och fula känslor du vill känna och minnas.