Starz

Yung Lean

6

Jonatan Leandoer Håstad, även känd som Yung Lean, behöver knappast en introduktion vid det här laget. Han är gudfadern till cloudrappen, ansiktet utåt för Sad Boys-kollektivet och en av Sveriges största internationella akter. Trots att han endast är tjugotre år gammal har han släppt tre album, tre mixtapes och en EP. Han har även släppt två mixtapes under namnet jonatan leandoer96 och ett mixtape med Sad Boys-medlemmen Gud under aliaset Död Mark.

Yung Lean är och har alltid varit en udda figur i hiphopen. Med en tydlig svensk dialekt har han rappat på engelska om droger, kärlek, anime och allt däremellan över mörka och dimmiga produktioner. Hans tidigare projekt har varit fyllda med en mängd hits men även en hel del tabbar, ofullbordade idéer och låtar som rakt ut sagt känts omogna och dåliga. Starz blir Yung Leans fjärde album och likt hans förra projekt Poison Ivy är hela albumet producerat av Drain Gang-medlemmen och frekventa kollaboratören whitearmor.

Lekfullheten som, på gott och ont, präglade Yung Leans tidigare album saknas på Starz, istället ger Yung Lean oss ett förvånansvärt moget album. Trap-elementen som förekommit på en stor del av Leans tidigare projekt är nu gömda bakom en dyster men lugn stämning där han sjunger sig igenom majoriteten av albumet. Det känns till och med mer rimligt att sätta Starz under genren cloudR&B än cloudrap. 

Starz är inte bara mer moget än Yung Leans tidigare album – dess lägsta punkter är också mycket högre än vad man är van vid. Vanligtvis brukar någon låt kännas helt off eller onödig, men på Starz existerar inga dåliga låtar. Däremot existerar inte heller särskilt många höjdpunkter. Albumets första singel Boylife in EU sticker ut som en av Leans starkaste låtar någonsin med dess djupa och bombastiska produktion tillsammans med Jonatans otroliga prestation som sångare. Boylife in EU är den tredje låten på albumet och efter den kommer Violence, en annan höjdpunkt på albumet, men därefter är det en stor svacka. Allt mellan Outta My Head och Dogboy fyller egentligen samma funktion där den dåsiga produktionen och Leans sång mediokert glider igenom en stor portion av låtarna. Det känns nästan som att albumet sätts på autopilot. Acid at 7/11s gulliga och simpla refräng och titellåten Starz Ariel Pink-feature är dem enda utstående ögonblicken i mittenskiktet av albumet. Den sista höjdpunkten blir Sunset Sunrise, albumets absolut mörkaste låt. Låten är fylld med referenser till hans drogberoende men förmedlas som ett brev till en förlorad kärlek och det är omöjligt att inte få en klump i magen när Yung Lean sjunger “Living is whatever, I know what it feels to die”.

Trots att låtarna på Starz individuellt inte är särskilt unika eller imponerande är det viktigt att se Yung Leans musik från ett helheltsperspektiv, där han har fler estetiska verktyg för att förgylla musiken. Ett konkret exempel på hur hans musik förändras beroende på miljö är hans livestream från den 2:a april i år. På livestreamen har Jonatan en intim föreställning i en lastbil fylld med levande ljus. I lastbilen sjunger han sig igenom låtar från Död Marks, jonatan leandoer96 och Yung Leans diskografi och det blir fantastiskt. Om man har haft privilegiet att se Yung Lean live vet man även att tidigare låtar som Afghanistan och Hoover blir helt magiska i ett mörkt och klaustrofobiskt publikhav. Det kan mycket väl vara detsamma med låtarna på Starz. Om ens första intryck av Starz hade varit på en livespelning eller en livestream är det mycket möjligt att Yung Leans konstnärlighet hade förgyllt eller helt enkelt förbättrat albumet. Yung Leans visioner sträcker sig så mycket längre än till bara musiken. Anledningen till varför han och Sad Boys har lyckats få den kultstämpeln de har är just för att deras estetik alltid varit minst lika viktig som musiken.

Starz är Yung Leans jämnaste album hittills. Inte under en enda låt går det att ifrågasätta hans konstnärlighet eller förmåga att skapa bra musik. Tyvärr så blir det sällan mer än bara bra. Förutom på Boylife in EU, Violence och Sunset Sunrise uppstår inte den direkta kopplingen man kan få till Yung Leans musik. Med tid kanske albumet blir bättre, en livestream eller att se låtarna live kan ändra allt men för tillfället dominerar det mediokra över det fantastiska på Starz.