Välkommen till 90-talsfest i Joyride
Varje gång man går in på Chinateaterns röda mattor är det som att bli bjuden på en exklusiv fest, och denna gång i Londons tidiga 90-tal. När showen väl börjar golvas man av färgstarka strålkastare, glittriga paljetter och såklart de otroliga rösterna som får alla att vilja dansa. Joyride The Musical är baserad på boken ”Got you back” av Jane Fallon med låtar tagna från en av Sveriges största stoltheter, Roxette.
Det finns inget tvivel om att det skulle vara en rik låtskatt när musikalen är Roxette-baserad. Då det inte finns någon klar historia i vare sig Roxettes album, eller kändisskvaller vad jag vet, är handlingen tyvärr inte om pop-duon själva utan baserat på en brittisk bok som duons manager, Marie Dimberg, läst. Tänk The Other Woman gone wrong. Otrogen skitstövel med dubbelliv, spelad av Lucas Krüger och de två väldigt olika powerkvinnorna Katie och Stephanie, spelad av Emelie Evbäck och Jessica Marberger. Stephanie är en stark kostymklädd storstadskvinna som jobbar som stylist och Katie är den gulliga tjejen från småstaden i blommiga klänningar och som tror på astrologi. När de inser att Joe (otrogna skitstöveln) ljög för dem båda i över ett år börjar “operation hämnd” samtidigt som en (inte) oväntad vänskap börjar att växa fram. Men vad händer när det otrogna svinet ber om förlåtelse och friar och man själv börjar känna något för den snygga fotografen?
Första akten levereras med en imponerande energi från ensemblen via kraftfulla sånger, snabbfotad koreografi och övertygande skådespelarinsatser som får publiken att sitta spänd och förväntansfull. Något jag trodde skulle vara en ”vänskap är starkare än allt” historia med ett underbart och dramatiskt lyckligt slut blir istället något oklart ”va dig själv” slut. I akt två får man däremot det oväntade solot av Hanna Hedlunds sidokaraktär Meredith som sjunger en av Roxettes mest episka låtar ”Listen to your heart”, som en acceptabel kompensation.

Showens stjärnor är såklart Evbäck, med sin ljusa kristallklar röst, och Marberger med sin mer unikt djupa starka stämma. När det sker en duett mellan dem, särskilt med ensemblen bakom, blir publiken som i trans, och gåshuden blir snarare regel än undantag. Visst är det svårt att inte jämföra med Roxettes egna Marie Fredriksson, men Evbäck och Marberg gör många av låtarna till sina egna och förhoppningsvis skulle Fredriksson njuta av deras röster lika mycket som jag gör.
Stundvis märks det att Joyride är baserad på en bok och att musiken lades till efter, ibland känns det som att produktionen stretchar smått med vilka låtar som skulle passa att få vara med. Till deras försvar är det svårt att gallra från den stora jukebox som kallas Roxette. Självklart kommer både jag och andra i publiken göra Per Gessle några kronor rikare genom att surfa in på streamingtjänsterna och lyssna vidare på dängorna. Kanske är det det som är meningen men oavsett vad är 90-talsfesten väl värd att besöka!
Joyride The Musical hade premiär på China Teatern den 11 september och spelas till den 20 december 2025.