KULT
Musik
Intervjuer
Listor
Liverecensioner
Recensioner
Litteratur
Intervjuer
Listor
Noveller
Poesi
Recensioner
Opinion
Insändare
Satir
Film
Intervjuer
Listor
Recensioner
Konst
Fotografi
Illustrationer
Intervjuer
Teater
Intervjuer
Recensioner
Annonsering
Redaktion
Om Oss
KULT
KULT

KULT är ett fullständigt obundet, ofiltrerat och oförstörbart nätmagasin. Vi publicerar texter om kultur, konst och allt annat som gör livet värt att leva.

Om ossRedaktionAnnonsering

Vill du skicka en insändare till KULT? Mejla oss på insandare@kultmagasin.se

Vill du komma i kontakt med redaktionen? Mejla oss på red@kultmagasin.se

Ansvarig utgivare: Daria Spitza

ISSN: 2004-4712

© KULT Magasin

Instagram

Facebook

TikTok

Twitter

Spotify

Patreon

RSS

Bilder: Sofia Bel Habib

Terra lägger anspråk på att vara Sveriges bästa liveband

Några låtar in i garagerockbandet Terras spelning i den lilla parken vid höjden i Slottsskogen berättar sångaren och gitarristen Karl Sundström en historia, eller snarare en instruktion om hur man plankar in på Way Out West. När han som tonåring inte hade råd med biljett brukade han klättra upp på ett av bergen bredvid, glida ner och hoppa över staketet när väktarna tittade bort. Sedan dess har det varit hans dröm att spela här; nu är han tillbaka.

Publiken – festivalens mest hängivna – tolkar inte historien som publikfrieri, utan som ett bevis på att Sundström och Terra är äkta. Här är ett band som klättrar över berg för musikens skull. Fansen har väntat halva eftermiddagen – när vi försökte ta plats längst fram under spelningen innan satt redan ett gäng indiekids där. Förmodligen hade de tältat. Och 45 minuter innan spelningen började var den lilla parken så tätt packad att det var svårt att vända sig om för att se hur packad den var.

Men Terra förtjänar den publiken. Händer åker upp i luften så fort bandet drar igång med Här kommer natten från debuten Terrarism. Det hoppas, skriksjungs och svettas från början till slut. Bandet spelar snabbt, hårt, med en sinnessjuk energi. Karl Sundström studsar i sidled, hans fötter verkar inte kunna stå kvar på golvet. Cirka tio sekunder in i tredje låten, singeln Oåtkomlig, skriker en vän i mitt öra: ”Den här låten släpptes för en vecka sedan och publiken har redan lärt sig texten!”. Kort därpå rycks han bort i en moshpit, en av tre stycken under den korta spelningen.

En framgångsrik livespelning har i alla fall tre komponenter: en hängiven publik, ett band som kan rycka tag i den och en passande scen. I parken vid höjden har Terra alla tre. Deras blandning av garagerock, medryckande hooks och snyggt självdistanserade texter på svenska, som utmanar många popsångares i ren trallvänlighet, känns på ett sätt fräsch, trots att bandet lätt skulle kunna sorteras in i det till döds uttjatade facket “indie på svenska”. När Sundström sjunger ”Terra, Terra / bara Terra” tillbaka till bandet i låten med samma namn är det charmigt, aldrig självbelåtet. Och när han ropar raderna ”Festa på cigg och tvål / fanta och etanol / håller ditt hår på en bänk under månen” från Nåd blir man smittad av hans höga energi. Inte ens en förstagångslyssnare borde kunna hålla sig från att skriksjunga med.

När Terra avslutar med raderna ”Pappa brast i tårar / men kom då om du vågar / hitta svarta lådan och jag lovar att du blir förvånad” från hiten Svarta Lådan skanderar publiken “En gång till! En gång till!” tillbaka.  Under 45 minuter har Terra visat att de inte bara är en av de roligaste akterna på Way Out West 2024, utan även att de är Sveriges bästa liveband.

2024-08-11

Love Frisell
Love Frisell
love.frisell@kultmagasin.se
Sofia Bel Habib
Sofia Bel Habib
sofia.belhabib@kultmagasin.se