Songs for Other People’s Weddings är indiepopparen Jens Lekmans första skiva på tre år. Detta åttio minuter långa konceptalbum utgår från Lekmans upplevelser som bröllopssångare och är fullt av kärlek, humor och Lekmans karakteristiskt överdådiga barockpop.
Öppningsspåret The First Lovesong, som inleds med ceremoniösa stråkar, kastar lyssnaren rakt in i albumets själva etos när Lekman sjunger om hur det är att jobba som just bröllopssångare. Det blir en hyllning till kärleken som dessutom bakar in hyllningar till musikens betydelse för dessa sammanhang. Tidigt visas det också prov på Lekmans klassiska textförfattarstil, som nog bäst kan beskrivas som “poetiskt cringe”. A Tuxedo Sewn for Two, till exempel, inleds med raden “Waiting at the urinal for my turn behind two guys”. En rad som man annars kanske hade himlat med ögonen åt blir istället något vackert när den är tonsatt till klangfull och välljudande kammarpop. I just denna låt blir en kostym sydd för två en metafor för oskiljaktighet.
Värt att notera är att samtliga låtar är helt självbiografiska. Jens beskriver såväl personerna han sjunger om som sina egna upplevelser som bröllopssångare. Ofta spinner hans reflektioner om andra personers bröllop iväg till introspektion om sitt eget kärleksliv, eller resonemang om musikens förhållande till kärleken. Som på Speak to Me in Music, där rader som “When she takes the lead, he joins in on the harmony / He says she gives his notes space to breathe” får musikskrivandet att bli en perfekt kärleksmetafor (eller om det är tvärtom). Det blir en sorts metalåt där Lekman beskriver precis hur den sång som det förlovade paret har beställt växer fram ur hans penna. Detta är även skivans största styrka – hur Lekman finner paralleller till sig själv och sitt eget låtskrivande i låtar som till en början bara handlar om specifika individer.
Albumets största höjdpunkt är tiominutaren Wedding in Leipzig, där Lekman beskriver sin upplevelse på ett tyskt bröllop från början till slut. Denna låt, som består av flera separata delar snarare än vanlig vers/refräng-struktur, behandlar flera olika bröllopsgäster och deras öden. Och mitt i dessa sammanflätade narrativ lyckas Lekman reflektera över sin egen roll i alltihopa. Hans dagboksaktiga sätt att skriva gör också att låtens humor landar, och man kan faktiskt komma på sig själv med att skratta högt till skämt som “I ask why he became a priest and he says, ”For the love of God” / Well, the guy is German, I don’t know if that’s a joke or not”.
Albumets tre sista låtar avslutar de olika trådar som spunnits fram under dess gång. På You Have One New Message får man höra hur Lekmans eget förhållande tar slut, och på Just For One Moment dras hans funderingar över rollen som låtskrivare till sin spets. Till sist blir The Last Lovesong, en tydlig parallell till albumets första spår, ett sista ode till allt vad kärlekslåtar heter.
Songs for Other People’s Wedding är ett smalt album ifråga om tema, särskilt som det är åttio minuter långt. Den bästa jämförelse jag kan göra vad gäller stil är The Magnetic Fields klassiska 69 Love Songs, ett tre timmar långt konceptalbum, också det om kärlekslåtar. Som så ofta händer med långa, smala album känns tyvärr delar av skivan som utfyllnad, särskilt i det händelsefattiga mittenpartiet. Dock måste det sägas att det breda valet av musikstilar till viss del räddar upp detta: här finns allt från indiepop till soul och elektronisk dansmusik. Gemensamt för all musik är att det alltid är det extatiska lyckoruset som står i fokus. Bröllopskänslan, med andra ord.
Överlag måste det konstateras att skivan utgör något helt unikt: ett utförligt utforskande, inte bara av kärlek, utan av Jens Lekman själv och musiken som förenande kraft. Låtarna i sig är klyschiga, over the top och sockersött tuggummipoppiga, men är det inte just sådana beskrivningar som bröllopet brukar förkroppsliga? I kombination med de självbiografiska slice of life-texter och metareflektioner om själva musiken som detta mynnar ut i blir Songs for Other People’s Weddings utan tvekan en ambitiös studie i vad kärlekslåtar faktiskt är för något.