
Sommarläsning
Vi befinner oss mitt i den blommande sommaren med sin semester, VM-feber, resor och nya värmerekord. Dagarna är längre, nätterna ljusare. Det är också den tid på året då svenskarna läser som mest. Sommaren är den fysiska bokens högsäsong.
Nu tipsar litteraturredaktionen om böckerna vi tycker att du ska läsa i sommar och om de titlar vi själva ser mest fram emot att öppna under de kommande veckorna.

Vendela Lundegårdh
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Nu har den stått oläst alldeles för länge i min bokhylla, Nedstörtad ängel av P.O Enquist. Fick den av Lena som drev Lenas Retro i Hökarängen för ett gäng år sedan när jag studerade kreativt skrivande. Hon räckte över boken och sa: ”Du får den här om du lovar att läsa den.” Hon hade själv blivit helt tagen. Detta är sommaren löftet ska infrias!
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Nu var det ju precis början av juni och jag låg i hängmattan i Dalarna och blev totales frälst av Göran Tunströms Juloratoriet. En sådan där årlig förälskelse i en bok som man omedelbart placerar bland de allra bästa man har läst. Fan va fin den var. Sådan makalös fiktion som fick varenda tanke utanför läsningen att på något vis ändå handla om boken. Jag önskar att den ännu låg där oupptäckt framför mig, i juli, augusti, alla somrar framöver.

Vilma Wirenhed
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Jag har nyligen blivit lite Sheila Heti-frälst och ser därför väldigt mycket fram emot att läsa både How Should a Person Be? och Pure Color i sommar efter att precis ha slukat Alphabetical Diaries och Motherhood.
En helt otrolig författare.
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Eva Baltsars trilogi, eller triptyk, hade jag gett mycket för att få läsa på nytt igen. Alla tre böcker (Permafrost, Boulder, Mammoth) är korta, runt 100 sidor, och översatta från katalan. På svenska finns endast de två första ute än så länge, men språket i de engelska översättningarna är fantastiskt. Böckerna är fristående men har gemensamt att de alla handlar om lesbiska kvinnor som kämpar med moderskap, ensamhet, mening och impulsen att fly. Perfekt sommarläsning helt enkelt.

Selma Löfman
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Jag ser mest fram emot att läsa Av månsken växer ingenting (Torborg Nedreaas) och Odysseus (James Joyce). Den första för att alla som har läst den inte kan sluta prata om den och för att det nu börjar bli tröttsamt att känna sig utanför. Den andra ser jag fram emot att läsa eftersom det helt enkelt är pinsamt att säga att jag faktiskt inte läst den. Jag älskade Dublinbor och längtar efter att få ta mig an ett av modernismens mest inflytelserika verk (och därigenom ta ansvar för min egen bildning).
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Jag önskar att jag inte hade läst Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde. Det var en av de första stora läsupplevelserna jag hade i vuxen ålder, eller åtminstone under mina sena tonår. Det är något med romanens själva intrig som väcker engagemang hos mig, liksom dialogerna och det originella persongalleriet.
Jag önskar också att jag inte redan hade läst Den stora skrivboken av Ágota Kristóf. Romanen utspelar sig, för den som inte vet, under andra världskrigets slutskede och handlar om två tvillingbröder som blir skickade till sin mormor på landet eftersom deras mamma inte längre kan ta hand om dem. Det är en av de bästa skönlitterära krigsskildringar jag har läst.

Caspian Florby
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Jag ser nog mest fram emot att läsa vidare på Mezzaninen – Catarina Quias sista berättelse av den franska poeten Anne-Marie Albiach. Det var hennes enda roman, och handlar till stor del om ett förvirrat berättarjag som känner sig hotad av precis alla omkring sig. Den är verkligen kul. Förutom den ser jag också fram emot att läsa Jasminmannen av Unica Zürn.
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Jag önskar att jag inte redan hade läst den korta romanen Fröken Else av Arthur Schnitzler. Den utspelar sig på ett exklusivt Grand Hôtel i norra Italien, och följer den opålitliga inre monologen hos den unga fröken Else som står inför ett svårt val som hotar hela hennes heder och integritet. Den är både roande och hemsk, perfekt om man tycker om lite lidande mitt i den vackra sommaren.

Amandus Gustafsson
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Jeg var lenge død av Karl Ove Knausgård är lika delar glädje som skam för mig. Det är första året sedan Morgonstjärnan som jag har släpat efter och inte läst hans senaste på norska. Otroligt pinsamt, jag vet. Men i sommar, gärna på en stenstrand, kommer jag tryggt att vaggas tillbaka in i den norska språkvärlden så uppfylld av dödens och drömmarnas grå slöjor.
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Outline av Rachel Cusk. Dels är det en övertydlig sommarbok, dels läste jag den under min hittills friaste sommar i livet. Medelhavsk värme från skir prosa, som solljus genom ett snäckskal. Den känslan hade jag gärna upplevt igen.

Albert Tullberg Nygren
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Vet att jag är sen på bollen här, men jag ser nog mest fram emot att läsa Karl Ove Knausgårds Arendal. Jag brukar läsa en del av Morgonstjärnan-sviten varje sommar, men förra året blev jag utan eftersom Arendal kom först på hösten. Ser därför fram emot det lite extra just i år!
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Anna Karenina är verkligen den perfekta sommarboken. Utöver att den faktiskt förtjänar sin status som tidernas kanske största klassiker är den också lång nog att räcka en bra bit in på ledigheten. Jag minns den som väldigt mysig, och alltid enkel att komma in i igen oavsett var och när man slutade läsa senast. Kanske borde läsa om den i sommar – om jag inte tar mig an Krig och fred i stället (det vore på tiden).

Isabel Dahlgren
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Saturnus ringar av W.G. Sebald. Jag läste Utvandrarna av samma författare i våras och fastnade för Sebalds stil. Saturnus ringar, som utspelar sig i augusti, blir perfekt till sensommaren.
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Bergtagen av Thomas Mann. Jag läste boken för två somrar sedan när jag var ute och tågluffade. Boken var det tyngsta föremålet i min ryggsäck och distraherade från turistandet, men den gjorde resan.

Love Frisell
Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
På grund av ett hemligt projekt har jag behövt lägga läsningen av Mason & Dixon (bästa romanen någonsin) på is för att läsa en annan bok (också en av de bästa romanerna någonsin). Så jag ska läsa klart den.
Vilken bok önskar du att du inte redan hade läst, så att du kunde upptäcka den för första gången i sommar?
Säger som Nabokov: ingen! Alla läsvärda böcker är bättre den andra gången. Men ibland måste man spela med, så jag skjuter från höften: Skärvorna vore kul, länge sen man blev rädd, den bästa känslan ute på landet.

