Saga Back: ”Jag reagerar ofta på att det ibland blir lite väl personligt”
Det är inte sällan man kan läsa artiklar om albumaktuella Saga Back som beskriver henne som ett av framtidens poplöften. Tre år efter debutsingeln som sparkade igång göteborgarens karriär väntar nu ett första album, en milstolpe i hennes musicerande, men också resultatet av flera års stress och kamp för att hålla kreativiteten vid liv. Vi mötte upp artisten i hennes hem för att prata om de senaste åren och den kommande albumdebuten.
– Jag tror faktiskt att det största som hänt det senaste året är nog att jag flyttat från Göteborg till Uppsala.
Så sant som det är sagt sitter vi nu i köket i den nyrenoverade lägenhet i Uppsala där Saga Backteman, eller Saga Back som hon i musiksammanhang kallas, bor tillsammans med sin pojkvän och två andra. Vi samtalar över ljudet av det pågående byggarbetet som sker utanför balkongen, en rumskamrat som lagar brunch i köket och den konstanta mattan av musik som kommer från bluetooth-högtalarna. Med fingrarna trummande på kaffekoppen försöker Saga sammanfatta det senaste året, som för henne varit präglat av låtskrivande, plugg och arbetet med det kommande debutalbumet all is not well in heaven.
– Det var i början av förra året som jag började spela in albumet. Precis innan corona kom var jag i London och spelade in två låtar, och sen åkte jag hem bara någon dag efter att det blev lockdown, berättar Saga och fortsätter:
– Därefter började jag ha fler sessions i Stockholm istället under sommaren, sen flyttade jag till Uppsala i höstas. Sedan dess har jag bara pluggat och gjort musik – mer musik än vad jag har pluggat. Men mest har jag försökt hinna med båda två. Jag tror dock att om jag bara hade gjort musik, hade jag nog haft lite för lite att göra, men nu har jag istället ganska mycket att göra. Det funkar, men jag har varit väldigt stressad.
Studierna och närheten till staden där det mesta musikaliska sker var enligt Saga de främsta anledningarna till flytten till universitetsstaden. Men framför allt har detta också gjort det möjligt för henne att äntligen kunna få tid till den efterlängtade debuten.
– Tanken var nog egentligen att jag skulle få ihop albumet mycket tidigare, och sen vet jag inte varför men jag drog bara ut på det hela tiden. När jag började spela in musiken förra året träffade jag några från skivbolaget Jubel, som jag arbetar med nu. I höstas satte vi en plan för albumet. Det var ganska tajt inpå, så jag var ju inte klar med skivan när vi skrev på. Men det är bra att ha lite deadlines så man tar tag i saker typ, säger Saga. Hon tar en liten paus och tänker efter.
– Hade jag bara sagt för mig själv att “jag ska vara klar om ett halvår” så är det inte alls säkert att jag hade varit klar då.
Var det så att du kände att du behövde släppa ett album?
– Ja men det har jag tänkt länge. Ibland har jag funderat på om jag ska släppa en EP istället. För att det är lättare, det tar inte lika lång tid och det är inte lika läskigt, men samtidigt tycker jag att det är roligare med hela album. Det känns lite coolare än att bara släppa en EP, vänta ett tag och sedan släppa en ny EP något år senare.
Saga Back singeldebuterade i slutet av 2018 med låten There you go… again. Men det var framför allt året därpå som hon verkligen blev uppmärksammad. Den ytterst emotionella singeln Heavens not ready, som är tillägnad hennes bortgångne mamma, visade på hur ytterst fängslande och transparent hennes musik är. Trots sin ringa ålder blev hon efter detta hyllad i både inhemska och internationella medier, och ofta refererad till som ett av Sveriges största poplöften.
– Allting jag skriver har kopplingar till vad jag själv eller någon annan har upplevt. Det finns vissa låtar som jag skrivit mer som små historier. Men allt är väldigt verklighetsbaserat. På den nya skivan skulle jag nog inte säga att det finns någon tydlig röd tråd. För det skiljer sig väldigt mycket mellan låtarna.
De flesta av låtarna skrevs, och vissa spelades även in, för mer än ett år sedan. Med mobilen i hand för att orientera sig bland låtarnas titlar och ordning försöker hon förklara vad de handlar om:
– Sex Still Smells Like You handlar i alla fall om ett telefonsamtal, till någon jag kände för några år sedan. Arcade Games handlar om vad man upplevt under sin uppväxt och hur man kan läsa av någon genom vad de har varit med om.
Hon fortsätter med att berätta att Samuel inte är en kärlekslåt trots att man lätt kan tro det, att hon spelade in Only Way She Knows i Bordeaux och bodde mitt ute på landet med en person hon aldrig tidigare hade träffat. Hon säger att låtar generellt är reflektioner om vad som hänt och vad som skulle kunna hända.
– Jag tycker också om när folk tolkar låtar olika. Så jag tycker faktiskt det är tråkigt när vissa artister beskriver låtarna för mycket. För om man själv har lyssnat på den och tänker på olika grejer som gör att man själv har en anknytning till låtarna så förstörs det lite när man hör vad de egentligen handlar om, förklarar Saga och tar en liten paus innan hon flikar in.
– Men ofta handlar låtarna inte bara om en sak och ofta är inte låtarna 100 procent sanning heller.
”Oftast är det så att om jag kan relatera till mina låtar, kan säkert andra göra det med.”
Om de inte handlar om något speciellt – finns det något särskilt budskap då?
– Det finns väl inget budskap egentligen. Alla texter är väldigt ärliga och förhoppningen är att alla ska hitta någon låt de ändå knyter an lite till. Men på vilket sätt spelar mig inte så stor roll. Oftast är det så att om jag kan relatera till mina låtar, kan andra säkert göra det med. Men jag tänker aldrig att de ska sända ut något budskap eller så. Efteråt kanske jag reagerar på att det blir lite väl personligt, men ofta får låtarna bara bli så.
Den Saga som vi just nu intervjuar, samtidigt som hon försöker göra sig i ordning för att gå på neonkonstnären Josefin Eklunds utställning i Stockholm, verkar trots enastående multitasking vara en betydligt mycket mindre stressad Saga än den hon beskriver sig som. Albumet är färdigställt, låtarna är färdigmixade och musik är för Saga numera både roligt att lyssna på och inte längre ångestladdat.
– Jag har faktiskt haft ganska mycket prestationsångest. Hela början av förra året tyckte jag konstant att det var jobbigt att lyssna på musik, för jag analyserade allt för mycket. Och jämförde mig själv väldigt mycket med dem. Det gjorde mig också ganska otaggad på att skriva egen musik, för min egen musik kändes aldrig lika bra som det de släppte typ.
Hur gör du för att hantera prestationsångesten?
– Jag vet faktiskt inte. Jag har prestationsångest sen går det över, skrattar Saga och utvecklar:
– Sen har jag nog anammat det här med att det är bättre att släppa musik än att tänka på det. Det känns dock kul… nu i alla fall. Jag har verkligen haft perioder då jag bara känt nej alltså. De perioder jag varit stressad har jag såklart varit betydligt mindre taggad. Men nu när allting är klart och jag kan chilla lite mer så känns det mest kul och skönt. Jag är väldigt taggad på att se vilka låtar som folk kommer tycka om.
Vad människor kommer tycka om låtarna kanske vi får svar på den 10:e april, dagen efter albumsläppet, när Saga Back spelar på den digitala festivalen Låt Live Leva. Till dess berättar Saga att hon kommer få ställa om från maniskt lyssnande på skivan till att för första gången på länge börja repa inför en livespelning.
”Någon sa att det skulle vara modigt att släppa musik under corona, men vad ska jag annars göra?”
– Efter Låt Live Leva vet jag faktiskt inte vad jag kommer göra. Jag får väl bara börja skriva ny musik eller nåt. Någon sa att det skulle vara modigt att släppa musik under corona, men vad ska jag annars göra? Vänta två år med att släppa någonting när allt är över? säger Saga och fortsätter:
– Vad gör jag annars om dagarna liksom? Mediterar i två timmar om dagen? Haha!
Gör du det?
– Nej verkligen inte. Jag testade en gång och somnade direkt. Helt ärligt har jag inte hunnit med så mycket annat det senaste året, skrattar Saga.
Hon sveper sista klunken kaffe innan hon gör en avslutande reflektion.
– När jag började med detta trodde jag ju aldrig att jag skulle kunna jobba med det här. Nu har jag också haft ganska mycket av en plan när allt ska släppas och haft lite mer koll på vad som ska hända härnäst. Nu däremot har jag ingen aning om vad som kommer att hända.
Saga Backs debutalbum ”all is not well in heaven” släpps idag, den 9:e april.