KULT
Musik
Intervjuer
Listor
Liverecensioner
Recensioner
Litteratur
Intervjuer
Listor
Noveller
Poesi
Recensioner
Opinion
Insändare
Satir
Film
Intervjuer
Listor
Recensioner
Konst
Fotografi
Illustrationer
Intervjuer
Teater
Intervjuer
Recensioner
Annonsering
Redaktion
Om Oss
KULT
KULT

KULT är ett fullständigt obundet, ofiltrerat och oförstörbart nätmagasin. Vi publicerar texter om kultur, konst och allt annat som gör livet värt att leva.

Om ossRedaktionAnnonsering

Vill du skicka en insändare till KULT? Mejla oss på insandare@kultmagasin.se

Vill du komma i kontakt med redaktionen? Mejla oss på red@kultmagasin.se

Ansvarig utgivare: Daria Spitza

ISSN: 2004-4712

© KULT Magasin

Instagram

Facebook

TikTok

Twitter

Spotify

Patreon

RSS

Bild: Julia & Romeo

Mats Ek ger nytt liv till Julia & Romeo

Vi har alla hört historien om det dödsdömda paret Romeo och Julia i 100-tals adoptioner, men man har inte upplevt den helt förrän man sett Mats Ek återgivning i balett. Trots att Kungliga Operan har slagit på den döda hästen med en av världens mest kända pjäser, har Eks nytappning gett historien ett vackert och nytt liv igen med uppsättningen Julia & Romeo.

Koreografin ska Mats Ek få en stående ovation för. Den är vacker, utmanande, detaljerad och modern. Dansarna flyter verkligen fram på scen. Kanske är specifikt koreografin stundtals lite väl modern. Dans må vara föränderlig, men ibland så vill man bara se lite olika slags piruetter. Detta syns också i kostymen. Vi får se allt från glimrande mantlar, topphattar, glittrande crop-tops och bomberjackor. Det var faktiskt brist på de vackra fluffiga klänningarna och riktigt tajta trikåbyxor man vanligtvis brukar se. Något man själv kan avgöra är en vinst eller förlust. 

Ett annat modernt inslag inkorporerat under föreställningens gång är användandet av komedi. På ett sätt är det väldigt uppfriskande att se en balett som vågar skämta och få publiken att skratta trots dansens praktfullhet. Men – när man introducerar humor i en allvarlig berättelse finns dock alltid risken att man går över gränsen och att resultatet blir överdrivet skämtsamt. Detta sker ett fåtal gånger under föreställningen.

Förutom det vackra paret Julia och Romeo, spelade av Madeline Woo och Anthony Lomuljo, var det faktiskt Mercutio, spelad av Daniel Norgren-Jensen, som var första aktens skimrande stjärna. I balettens storhet så var alla i ensemblen helt lysande, men Norgren-Jensen hade det lilla extra och gav även bra skådespel. 

Något särskilt glädjande är den blandade åldern mellan dansarna. Sällan skådar man äldre balettdansare då balett kräver mycket kroppsstyrka och smidighet, men i Eks ensemble finns  flera, till exempel Jeanette Wren, 41 år, som Amman och Yvan Auzely, 63 år, som Fursten. Att faktiskt ha lite äldre dansare spela pjäsens äldre karaktärer, var både välbehövd representation och gjorde mer verkligt och lättare urskilja karaktärerna. 

Dirigenten Nir Kabaretti och konsertmästare Jannika Gustafsson förtjänar också beröm för sin bearbetning av Tjajkovskijs musik. Upplevelsen av baletten ihop med musiken och åsynen av alla begåvade balettdansörer gör mig nästan sur på mina föräldrar för att de lät mig sluta med balett vid 5 års ålder. 

Julia & Romeo hade nypremiär på Kungliga Operan den 31/3 och spelas fram till den 28/4.

2023-04-06

Christine Gandal
Christine Gandal
christine.gandal@kultmagasin.se