KULT
Musik
Intervjuer
Listor
Liverecensioner
Recensioner
Litteratur
Intervjuer
Listor
Noveller
Poesi
Recensioner
Opinion
Insändare
Satir
Film
Intervjuer
Listor
Recensioner
Konst
Fotografi
Illustrationer
Intervjuer
Teater
Intervjuer
Recensioner
Annonsering
Redaktion
Om Oss
KULT
KULT

KULT är ett fullständigt obundet, ofiltrerat och oförstörbart nätmagasin. Vi publicerar texter om kultur, konst och allt annat som gör livet värt att leva.

Om ossRedaktionAnnonsering

Vill du skicka en insändare till KULT? Mejla oss på insandare@kultmagasin.se

Vill du komma i kontakt med redaktionen? Mejla oss på red@kultmagasin.se

Ansvarig utgivare: Daria Spitza

ISSN: 2004-4712

© KULT Magasin

Instagram

Facebook

TikTok

Twitter

Spotify

Patreon

RSS

Bokrecension: Två slipsar – Christer Hermansson

Christer Hermansson kan fira trettioårsjubileum som författare nu i år. Boktitlar som Ich bin ein Bibliothekar!, Kulturchefen, Kontorsmannen och Det är väl inget jävla bibliotek heller! har under åren visat vilken miljö han är gediget hemmastadd i, bibliotekarie och kulturchef som han är. Han har med andra ord inte behövt wallraffa för att kunna registrera vad som försiggår (eller inte försiggår, men borde göra det) bland administratörer, konsulter och marknadsanpassare med givna roller inom den kommunala byråkratin. Inga relationskonflikter, inget revirpinkande undgår hans allseende öga.

Hermanssons sjuttonde bok, Två slipsar, har nyligen kommit ut. Den har undertiteln En kontorsroman, vilket signalerar att allting är som det ska. Det vill säga: ingenting, eller mycket lite, är som det ska inom ”Organisationen”, där det förutom huvudpersonen Konrad Bayer figurerar chefer som Becker och Breitner och kolleger som Baumstark, Beckman, Brautigan och Buch — namn som förvisso inte är hämtade på måfå utan tvärtom stakar ut leder och visar på kultplatser i Hermanssons litterära landskap.

I satirikern och absurdisten Hermanssons skruvade version av verksamheten utgör dessa personager sannerligen inga förebilder utan framstår snarast som en skock bräkande får, som inte hinner beta av mycket matnyttigt under en normal (?) arbetsdag. Visserligen idisslar ledningen sitt ”värdegrund” och sitt ”kundfokus” och funderar över hur man ska ”aggregera” erfarenheter och ”implementera innovationer”, visserligen upprepas ”tillit, transparens och tydlighet” som ett mantra. Men effektivt, eller ”proaktivt”, blir arbetet förstås aldrig. Här ligger man verkligen inte i framkant.

För att göra situationen än mer surrealistisk låter Hermansson en slips spela en högst säregen roll i sammanhanget. Det lär väl vara första gången i världslitteraturen som ett prydande tygband — i det här fallet ”en silkeslen och lysande mambagrön” skönhet av märket Caramba — ges rent mänskliga drag och i jagform kan förmedla sina intryck. Mötet med Konrad Beyer i en exklusiv herrmodebutik i Málaga har lett till en annorlunda exponering än på skyltdockan där, och hängande runt halsen på sin nya ägare kan den observanta Caramba leverera ögonblicksbilder från livet utanför den klaustrofobiska garderoben. Och för all del också slipstvångstankar inifrån densamma. Ja, med Carambas assistans får vi, utifrån ett garanterat nytt perspektiv, uppleva en hudnära, ibland pinsamt intim kontakt med Organisationen.

Men Hermansson driver inte bara gyckel med struktur och system. Han avlyssnar lyhört sin (fiktiva) omgivning och skapar därmed en formlig katalog över fraser och vändningar som ligger farligt nära de rena flosklerna, och som i takt med vår tids alla möten och sittningar lätt sprids som det språkliga ogräs det är. Och till sist rotar sig som kirskål (min bild!). Man orkar helt enkelt inte rycka upp den. Eller sig själv.

Två slipsar, var det. Den andra då? Om den ska intet avslöjas här — men skrattretande blir det!

Text: Mats Hörmark, 77 år, Norrtälje

2020-03-31

Gästskribent
Gästskribent