Värmeverket sätter Bredäng på kartan när de anordnar SCOPES-festivalen
Den kreativa hubben Värmeverket i Bredäng har knappt hunnit sätta igång sin verksamhet, men har redan hunnit få den ambitiösa uppgiften att ta emot årets upplaga av Porsches SCOPES-festival. Trots en relativt kort förberedelsetid lyckades de dra ihop en samling av skickliga kreatörer vars kompetens sträcker sig över hela det kreativa spektrumet, och med facit i hand kan satsningen ses som en storsuccé.
SCOPES-teamet är ett erfaret gäng som redan har hållit liknande event på flera håll världen över, med idén att låta skapare från städerna de besöker ta kommando och visa vad de går för. Tur nog har Stockholm levererat med råge — lineupen bjuder på akter som får en att känna stolthet över kreatörerna vi har bidragit med. Exemplen är flera: Paul Edwards och hela Musoke-teamet i samarbete med Dang-Ho stod för utställningen SYMBIOSIS som inredde Värmeverkets källare. Tittaren fick ta del av en episk produktion med grandiosa motiv och en genomtänkt danskoreografi, och utställningen var så populär att kön utanför aldrig tog slut. På annat håll visade Deadwood hur resterna från lädret som iklätt Porschebilars säten kan göras om till väldigt fräna jackor. Lisa Janbell och Jessie Granqvists dansutställning Sweet & Sticky var helt makalös — den kombinerade drönande techno med mjuka ritualer och dans. Elin Passanisi VJ:ade för alla 17 musikakter som gästade festivalen. Alla dessa olika visuals, inklusive hennes eget framträdande, var fullträffar. Fabian Bergmark Näsmans remake på en Porsche var livlig, och kombinerade den livlösa maskinen med naturens runda former.
På musiksidan fanns det mycket örongodis, från Little Dragon som charmade en fullsatt lokal, till Jelassi som var så otroligt självsäker i sitt första liveuppträdande efter albumsläppet. Den hemliga gästen BOKO YOUT intog den lilla scenen i lokalen, och bjöd på en show som heter duga. Snacka om att riva taket. Stella Explorers makalösa framförande från mezzaninen i den stora hallen var ståtligt, och när hon sjöng sin tolkning av Ted Gärdestads Helena var gåshuden oundviklig. Den finska stjärnan ALMA ägde sitt set framför den trötta söndagspubliken, och lyckades återuppliva den. På DJ-sidan förtjänar Tusabe, Alex Kassian, DJ Seinfeld, Prof. Stranger och duon Joanna Party och Bella Sarris extra mycket cred, och ljudet på den nybyggda scenen Underverket fungerade utmärkt. Här finns potential för att kunna bli en väldigt bra venue för fester och event, bortom de beprövade ställena i stan.
Värmeverket fungerade utmärkt som lokal för just denna sorts festival, men den stora hallen skulle ha kunnat användas till mer än en lounge och ett showroom för Fabians Porsche. Det fanns en del oanvänd yta som hade kunnat nyttjas av fler kreatörer, eller för att korta ned festivalen till två dagar istället för tre. Emotional Landscape-rummet var en aning svårt att leva sig in i, då den dundrande basen från Underverket bredvid kunde höras in och störa upplevelsen av de annars fina skulpturerna av Alice Shulman, Elinor Nystedt och Margareta Wingårdh. I övrigt gick eventet som tåget, och fördelningen av plats för fest, avkoppling och upplevelse var lyckad.
Florian Dezfoulian, en av huvudaktörerna i Värmeverket, berättar att en del av målet med verksamheten är att ta bort Bredäng från polisens lista över utsatta områden. Att alla musikbranschens hipsters syntes i Bredäng i helgen bådar gott för Värmeverket, och talar för att Stockholm som stad börjar växa och bli större. Om SCOPES är början på något, så inte minst en tid då folk åker till en förort för att uppleva riktigt bra livemusik eller panelsamtal.
Med det sagt ska kanske elefanten i rummet adresseras: gentrifiering. Bredäng, likt Kista och flera andra Stockholmsförorter, löper risk för att sluta som Shoreditch, Brooklyn eller Neukölln. Två Bredängsbor poängterar just detta under ett samtal: “Det känns inte ens som Bredäng”, säger de till mig i rökrutan. Samtidigt vore det väldigt orättvist att påstå att denna festival är ett komplett exempel på gentrifiering: publiken på SCOPES är en aning annorlunda från Bredängs lokala befolkning, men det är fett att sådana event sker ute i områden som annars ofta omskrivs på ett negativt sätt. Det bidrar till ett mindre segregerat område. Det ska också poängteras att Värmeverket drivs av människor från svenska förorter, vilket känns betryggande och lämnar en med ett försiktigt hopp om att event som dessa kan främja representation och lyckas bryta en negativ trend av utsatthet och utanförskap.
Efter en lång helg med mycket musik, konst, panelsamtal och dans kan SCOPES-festivalen sammanfattas som en succé, främst tack vare ett gediget urvalsarbete som lyckats lyfta fram några av de bästa talangerna i Stockholm. Festivalen höll hög nivå hela vägen, stämningen var god och artisterna levererade. Det blir spännande att se hur Värmeverket fortsätter härifrån, och om det skulle utvecklas till en mötesplats för talang och kreativitet tror jag att alla skulle vinna på det. Tills dess ska jag lyssna på Prof. Stranger och återuppleva hans magiska avslutningsset från lördagskvällen.