Kungliga Operans Sweeney Todd har hittat receptet för en mörk och lyckad musikal
I hörnet på Fleet Street, precis över ett bageri som säljer de värsta pajerna i London, finns det en barberare som ingen annan. Om du har tur kan du få den bästa rakningen i ditt liv, men med lite otur får du den blodigaste. Sweeney Todd är en humoristisk, mörk, opera-liknande musikal som skildrar människans galenskaper och hur hämnd kan sluka en hel.
Sweeney Todd, spelad av Ola Eliasson, anländer till London efter att ha blivit oskyldigt dömd och deporterad till Australien i 15 år. Vid sin ankomst möts han inte av sin fru och barn utan av en tom lägenhet och Mrs. Lovett, spelad av Karolina Blixt, en ensam kvinna som försöker få sin pajbutik att överleva. Till hans förtvivlan berättar Mrs. Lovett om det tragiska ödet hans fru Lucy, spelad av Johanna Rudström, och deras dotter fick möta. Lucy blev trakasserad och attackerad av Domaren Turpin, spelad av Jeremy Carpenter, och i hennes sorg drack hon arsenik medan domaren lyckades få förmyndarskap över barnet. Sweeney Todd fylls av ilska och svär att göra allt i sin makt för att få sin hämnd.
Efter ett oturligt möte med en slug italienare vaknar demonen i Sweeney och den första droppen blod spills med hjälp av hans silvriga rakblad. Istället för att släpa kroppen till något mörkt hörn och begrava den får istället Mrs. Lovett en underbar affärsidé. Lite nytt och färskt kött kommer få pajerna att sälja som tusan. Tillsammans är de Londons starkaste entreprenörer, män kommer in för att raka sig men de kommer ut rykande ur ugnen. Medan affärerna går i rullians, vässar Sweeney inte bara sina rakblad, utan även sin plan för att hämnas på Domaren Turpin och ta tillbaka sin dotter Johanna, spelad av Vivianne Holmberg, från Domarens grepp. Domaren har dessutom börjat få en extremt obehaglig förälskelse i Johanna.
Det är ingen överraskning att Kungliga Operans ensemble kan sjunga. En fundering som jag slås av är om manusförfattarna till originalmusikalen döpte Johanna till just Johanna för att det är ett namn som är enkelt att sjunga eller om det är Carl Ackerfeldt, som spelar sjömannen Anthony Hope i denna version, som sjunger hennes namn så mjukt och perfekt att det känns helt givet att hon inte hade kunnat heta något annat.
Något som gör att denna musikal presterar över förväntan, förutom ensemblens fantastiska talang, är hur Kungliga Operan verkligen satsat på rekvisita, dekor och kläder. Scenen är levande och i rörelse medan allting är extremt detaljerat målat och passar temat perfekt. Detta förhöjer musikalen från en pjäs till en riktig upplevelse. Ett exempel är när man äntligen får se källaren där pajerna bakas, det är mäktigt och spänningen höjs. Kläderna passar 1850-talet perfekt, fast utan de jobbiga korsetterna som gör det omöjligt att sjunga opera. Min favoritdräkt måste dock vara de enorma fiskmåsarna som såklart är en av musikalens höjdpunkter.
En mindre besvikelse är dock att den lilla pojken Toby, spelad av Niklas Björling Rygert, inte spelas av någon som faktiskt är yngre. Missförstå mig rätt, Björling Rygert gör ett otroligt jobb med till exempel låten Not While I’m Around och det finns inga brister i det han gör, men det blir alltid lite udda när en vuxen man ska spela en ung pojke.
Många av er läsare känner kanske igen Sweeney Todd från Tim Burtons film och därför kräver situationen nästan en jämförelse. Kungliga Operans version av Sweeney Todd och filmen är i stort sett väldigt lika, både i utseende och i berättelsen, det som skiljer dem åt är sången. Här får du ingen halvdan pratsång utan varenda en av skådespelarna vet hur man tar i från tårna. Däremot önskar jag att slutet inte hade varit så stressat i denna version. Allt är med, men det är svårt att känna empati för en karaktär när man endast får se dem sörja i några ynka sekunder.
Många beskriver denna historia som skräck, men ni ska inte vara oroliga! Den är inte så läskig som den kanske sägs vara, om vi inte räknar med en halvnaken man som piskar sig själv. Så frukta icke och ta med hela familjen (okej, kanske alla över 8 år i alla fall) och se Sweeney Todd på Kungliga Operan i Stockholm!
Sweeney Todd har nypremiär den 13 december 2024 och spelas till den 10 februari 2025 på Kungliga Operan.