Kinky Boots på Uppsala stadsteater slår klackarna i taket
Den sexiga och rörande Broadwaysuccén Kinky Boots har äntligen kommit till Uppsala stadsteater. Kinky Boots är en festlig musikal om vänskap, acceptans och att hitta sig själv. Det kanske låter som en klyschig plot, men denna klyscha kommer inte att göra dig besviken.
Philip Jalmelids karaktär Charlie har precis försökt fly sitt småstadsliv när han får nyheterna att hans pappa har gått bort. Det innebär att Charlie blir tvungen att flytta tillbaka och ta över den fallerande skofabriken som hans far lämnat efter sig. För att inte gå i konkurs behöver de göra och sälja något som ingen annan tidigare tillverkat, men vad? Efter att ha räddat en dam från några rånare träffar han vår andra huvudkaraktär, en dragqueen vid namn Lola som spelas av Martin Redhe Nord. Där finner han sin lösning – att göra snygga boots till dragqueens med stilettklackar som faktiskt håller vikten av en man.
En oväntad vänskap formas mellan dem och tillsammans börjar Lola och Charlie producera nya, sexiga klackar som de behöver presentera på Milan fashion show redan om tre veckor i ett sista försök att rädda fabriken. Pengar, kärlek och stressen inför showen sätter vänskaper och förhållanden på prov, och Milano-drömmen börjar blekna. Kinky Boots utforskar betydelsen av att vara en riktig man, hur man kan hitta sig själv och vad som egentligen spelar roll i livet samtidigt som den hänför publiken med sång och dans.

Jag vill börja med att prata om den fantastiska ensemblen på Uppsala stadsteater. Även om jag inte vill förlora talanger från mindre teatrar, eller från Sverige, bör våra huvudkaraktärer Jalmelid och Redhe Nord stå på större scener. Med en röst som påminner om Peter Jöback, hör Jalmelids röst hemma på Broadway och West End. Även om hela ensemblen är underbar är det utan tvekan hans röst som är överlägsen. Tyvärr har jag inte råd med att åka till New York (och knappt till London) så snälla, stanna gärna här. Jalmelid är dock inte showens enda stjärna. Redhe Nord är född till att vara en entertainer. Det finns inte en dålig sekund när han är på scen, och kanske finns det även en dragkarriär om han velat.
Kanske är det mina fem timmar sömn som gör mig extra känslig, men när Lolas låt, Inte pappas son, går igång tåras mina ögon en aning. Även vid Jalmelids framträdande av En man som kan blir jag både berörd och imponerad av den talang han besitter.
Det finns många vackra och rörande scener i musikalen, men låt er inte luras, Kinky Boots är en riktig fest med många komiska ögonblick. Delvis tack vare Linda Kulle och hennes karaktär Lauren. Tänk er Sabrina Carpenter, det vill säga en överkåt blondin med en underbar röst, fast om hon jobbade på en skofabrik och var kåt i en smått töntig fabrikschef.
Ni som läst mina tidigare recensioner vet att jag ofta klagar på att man hör att en låt är översatt från originalspråket till svenska och att det får låten att tappa lite av sin kvalitet, men detta har inte svenska Kinky Boots problem med. Calle Norlén har alltså gjort ett underbart jobb med att översätta originalmusiken, som självaste Cyndi Lauper en gång skrev.

Även koreografen Gustav Mardelius, som också spelar en av änglarna (Lolas dragqueens) i produktionen, har gjort ett galant jobb med att få den riktiga dragkänslan på Lola och hennes änglar.
Kinky Boots tar Uppsala stadsteater till en riktigt professionell nivå. Den inspirerar även mig och många andra att både börja ha på sig höga stilettklackar och att våga vara sig själv. Vi bör vara tacksamma för att ha en sådan bra produktion i Sveriges fjärde största stad. Så oavsett var ni bor bör ni ta på er era snyggaste boots och (försöka) springa till Uppsala för att se den makalösa showen som är Kinky Boots.
Kinky Boots har premiär 1 mars och spelas på Uppsala stadsteater till 16 april 2025.