KULT
Musik
Intervjuer
Listor
Liverecensioner
Recensioner
Litteratur
Intervjuer
Listor
Noveller
Poesi
Recensioner
Opinion
Insändare
Satir
Film
Intervjuer
Listor
Recensioner
Konst
Fotografi
Illustrationer
Intervjuer
Teater
Intervjuer
Recensioner
Annonsering
Redaktion
Om Oss
KULT
KULT

KULT är ett fullständigt obundet, ofiltrerat och oförstörbart nätmagasin. Vi publicerar texter om kultur, konst och allt annat som gör livet värt att leva.

Om ossRedaktionAnnonsering

Vill du skicka en insändare till KULT? Mejla oss på insandare@kultmagasin.se

Vill du komma i kontakt med redaktionen? Mejla oss på red@kultmagasin.se

Ansvarig utgivare: Daria Spitza

ISSN: 2004-4712

© KULT Magasin

Instagram

Facebook

TikTok

Twitter

Spotify

Patreon

RSS

Norstedts

Isabella Hammad mänskliggör palestinier när medierna betraktar dem som djur

En berättelse som slår rakt ned i samtiden är Isabella Hammads roman Vålnaden in (originaltitel Enter Ghost), nu i svensk översättning av Alva Dahl. 

Sonia är en avdankad skådespelerska som bestämmer sig efter uppbrottet med sin man att åka tillbaka hem till Palestina och hälsa på sin syster. Där möter hon Mariam som regisserar en omtolkad Shakespeares Hamlet på Västbanken, och sakta men säkert blir hon indragen i dramat. Samtidigt som hon återvänder till en mindre scen får hon lära sig om sin barndom genom nya vuxna ögon.

Hennes uppvaknande handlar om det inhumana sättet som den israeliska militären behandlar de olika skådespelarna i pjäsen, vilka upplever olika grader av förnedring beroende på deras medborgarskap. 

Brittisk-palestinska Isabella Hammad är aktuell med romanen Vålnaden in.

Hammad blandar romanens prosa med dramaturgiska inslag som dialoger i manusform, vilket ger romanen en känsla av rymd och form och teatralisk glans. Det, tillsammans med otroligt detaljrika scenbeskrivninga, stärker intrycket. 

På grund av det dramaturgiska, visuella språket är det en snabbläst roman, även om handlingen i sig känns långsam, utdragen. Det eviga köandet, den eviga väntan vid muren för att åka in eller ut från Västbanken, timmarna som förloras i utdragna förhör – allt detta spelas upp framför en. Rädslan, ilskan, paniken, sorgen, hopplösheten och hoppet. Allt i korta ögonblick.

Det är svårt att inte kommentera romanen i ljuset av det senaste året. Det går inte att låtsas som att detta bara är en fiktiv berättelse utan en relation till verkligheten. Det finns inga som är så ihärdigt levande som palestinier. Men det finns också upplevda skillnader mellan dem beroende på medborgarskap, vilket skapar en viss spänning i gruppen. 

“Någon kommer över från USA för att hälsa på familjen och blir dödad, då är han omedelbart amerikan och inte palestinier. Att döda en palestinier är helt normalt. Men döda en amerikan? Gud förbjude.” 

Under det senaste året har vi sett hemska scener ur Gazabornas liv spelas upp i våra mobiler. Vi kan se sönderbombade hem, byggnader, gator och vi kan se de palestinska barnen, killarna, framför oss, likväl som de hänsynslösa israeliska soldaterna. Hammad skriver rakt in i tiden en berättelse som mänskliggör palestinier som varje dag behandlas som djur i media. Vikten av berättelser blir alltmer tydlig. Det går inte att förgöra ett folk som existerar i världens medvetande. 

2024-10-14

Sara Razi Ullah
Sara Razi Ullah
sara.razi.ullah@kultmagasin.se