Bild: Sharrat Cherry

Sagan om när Corona, Instagram Live och ett glitterskynke möttes – en intervju med dragduon bakom Tuck O’Hej

Det var en gång i Stockholm den nionde maj 2020. 

Det har sminkats för fullt. Ett glittertyg har hängts upp på väggen i den 32 kvadratmeter stora lägenheten. Två personer, en vid namnet Luca och en vid namnet Hannes, har klätt upp sig. Den ena har en grön, glansig klänning och den andra har en blå klänning. Det är inga vanliga klänningar, nej åh nej kära läsare. Det är K-L-Ä-N-N-I-N-G-A-R! Hannes, eller Brenda som personen i grön klänning också kallas, sippar på en drink. De båda har peruker på sig. Mobilkameran har satts på ett stativ för länge sedan och de tar nu ett gemensamt andetag. Tillsammans med andetaget trycker de nu på knappen och livesändningen startar. Discolamporna tänds och Stockholm blir lite ljusare. The show can begin!

2020 förknippas för många med elände. Det var i mars 2020 som Coronapandemin började och den skulle hålla världen i sina klor längre tid än vad vi trodde. Många kände hopplöshet och mörker under denna tid, men det var några som skänkte ljus i mörkret. Två av dem använde sig av just Instagram Live, peruker och ett glitterskynke. Jag talar förstås om Brenda Mandlar och Ceviche de Chocho som tillsammans bildar dragduon bakom showen Tuck O’Hej

Nu, kära läsare, behöver vi tillsammans lägga på glittret, gaffatejpen (ni som förstår… ja, ni förstår) och limma ner the wig line. Så? Allt klart? Bra, då kan vi fortsätta. Hur tog denna saga sin början?


Vi spolar först tillbaka tiden lite. Drag har funnits sedan urminnes tider. Det är en form av lek med könsroller och könskodade kläder. I Shakespeares England var det unga pojkar som spelade de kvinnliga teaterrollerna och under Kleopatras styre klädde hon sig ibland i manligt kodade kläder för att etablera dominans. Ordets ursprung spekuleras komma ifrån när de unga skådespelarna diskuterade sinsemellan hur deras klänningar drogs mot golvet, på engelska “how their costume dresses would drag across the floor.” 

Drag utvecklades senare till en egen underhållningsform under 1920-talet i form av Vaudeville. Denna genre innefattade bland annat kvinnlig imitation kombinerat med burlesk, komiska inslag, musik och dans. Drag har även haft en politisk ställning, inte minst i samband med Stonewallupproren som var begynnelsen av den moderna Priderörelsen, där flera av ledarna var dragartister och/eller transpersoner. På senare tid har drag som underhållningsform utvecklats i olika riktningar med hjälp av ikoniska personer som Rupaul, och i Sverige med personer som Christer Lindarw och Babsan. Idag är dock drag mer än bara kvinnlig imitation och kan innefatta mycket mer än leken mellan de binära könen. 


Men var någonstans var vi? Justja! Instagram Live, Corona och glitterskynket. Sagan om Tuck O’Hej började 2017 när Ceviche, som heter Luca utanför drag, flyttade till Sverige. Efter bara två veckor träffade hen Hannes, eller Brenda Mandlar, och de blev sedan ett par. De brukade gå ut på kvällarna tillsammans och på Söder fanns tidigare en bar som hette King Kong. Om man dök upp i drag så fick man komma in gratis.

– Jag som kommer från Italien tyckte att 150 kronor för inträde var helt sjukt mycket. Jag sa då Vi gör drag istället! Den kvällen jobbade en drag queen som frågade var vi kom ifrån. Hon tyckte vi var ganska bra för att vara första gången i drag, berättar Luca. 

Bild: Sharrat Cherry

Efter några gånger på baren blev de två sedan anställda som dragartister och värdinnor. Tyvärr kom antagonisten i sagan, Corona, ganska snabbt inpå och det kunde ha varit slutet på både dragkarriären och berättelsen. Men det var där något grodde. I början av Coronapandemin såg Luca att olika virtuella drag shows i USA debuterade och de båda inspirerades.

– Mötesplatserna försvann med Corona. Klubbarna är the essence i queervärlden och dragvärlden. När allt det försvann, tillsammans med många andra delar av kulturlivet, behövde vi skapa dessa utrymmen själva. Vi ringde några kompisar och försökte få till den här samhörigheten, samtidigt som vi självklart också ville stå framför en publik och mima, om än digitalt, säger Hannes.

Tuck O’Hej blommade nu ut som en vårblomma. På premiärdagen för den digitala showen steg förväntningarna och nervositeten.

– Då tänkte vi hur tusan ska vi göra det här? Vi bor i en pytteliten lägenhet och är två personer med en varsin dragkaraktär med tillhörande garderob plus en hund. Vi tog då ett silvrigt glittertyg som vi spikade upp på väggen, en discolampa som vi köpt på Facebook Marketplace och ett litet TGR-stroboskop. Vi tänkte det här ser nästan ut som en scen! Sedan släckte vi lamporna och startade musiken, berättar Hannes.

Det blev en succé. De fortsatte köra Tuck O’Hej på Instagram Live under hela pandemin. Under tiden lärde de känna flera olika performanceartister och fick kontakter inom klubbvärlden. 

– Ljudet var halvkrassligt till att börja med, men det var det som fanns. Och nu står vi liksom på Nalen som ljudmässigt är Stockholms bästa konsertlokal, säger Hannes och ler.

– När restriktionerna försvann var det genom de kontakterna vi faktiskt kunde öppna Tuck O’Hej som riktig klubb, fortsätter Luca.

Det som kunde blivit en mardrömsstart blev alltså till en framgångssaga. Sedan dess har de haft många samarbeten med både klubbar och queer-artister. Senast höll de i albumsläppet för Lizette Lizettes nya skiva. Då stod olika drag- och performanceartister för underhållningen, många som de lärt känna under pandemin. När de berättar om dessa möten märks deras starka kärlek till det queera kollektiv som finns i Stockholm.

– När vi startade vår dragkarriär var vi så långt ifrån det vi är idag. Vi tänkte what the fuck hur ska vi få gig? Det finns liksom två gayställen i stan. Så när Tuck O’Hej startades hade vi olika behov av det. Jag älskar det sociala, typ att mingla, medan vi båda tycker om att stå på scen, säger Hannes.

– Jag är istället ett head to toe DIY-projekt. Jag gör hår, jag syr, jag sminkar. Jag brukar säga den dagen jag lär mig att göra en sko från grunden då är det över… då är det kört för alla andra, berättar Luca och skrattar.

– Ja och det är liksom det. The dedication i att både visa upp det vi gör och den här gemenskapen är det som drivit oss till där vi är idag, lägger Hannes till.

När Corona började släppa sitt grepp om Sverige och de förberedde sig inför första IRL-showen hade de massor av möten och de hade kollat lokalen ett halvår innan. Det enda de väntade på var att restriktionerna skulle släppas. När de gjorde det märkte de att det var det här, showen, som behövts i – utan att använda ett uttjatat begrepp – dessa tider.

– En vecka innan showen och EN VECKA INNAN LÖNING tog biljetterna slut. Vi sålde alltså slut inför premiären, berättar de och det glimmar i deras ögon när de minns tillbaka.

Det var fullsatt, och det blev också starten för den fysiska versionen av Tuck O’Hej.

– Det var första gången vi fick interagera direkt med publiken. Det svåraste var att vi var vana med det digitala live-formatet. Där hade vi en timmes gräns. Medan på plats var det ingen tidsgräns och ingen som sa till oss att sluta när det var 60 sekunder kvar. Vid halv två var vi klara med showen och då var det bara en halvtimmes dansgolv kvar. Men det var så det blev och efter det har vi lärt oss tempot, säger Luca.

Bild: Sharrat Cherry

Sedan dess har det vuxit och precis som när Tuck O’Hej var digitalt har Luca och Hannes fortsatt göra allt själva. De sköter bokningen av artister, det grafiska materialet, perukstyling, smink, bokföring, med mera. Den digitala eran för showen gav dessutom dem enormt många färdigheter. Genom icke-existerandet av den fysiska kontakten lärde de sig hosting skills och utvecklade ett sätt att konstant hålla publikens uppmärksamhet. 

– Publiken har tagit emot det här så himla bra och det finns ingen roligare publik än den vi har på Tuck O’Hej. De är här för att se en show. Ingen annan har byggt sin verksamhet utifrån liveunderhållning eller drag, utan istället utifrån en klubb som är HBTQ-vänlig. Det vi har gjort är därför att bygga allt ifrån live och show. Även om man inte är queerperson men tycker om liveunderhållning och musik så ska det här vara ett sjukt hett ställe att gå till. Det gör att det blir ALLA möjliga typer av människor på showerna oavsett ålder, kön eller utseende. Det är helt otroligt! Folks morsor kommer liksom och det är så otroligt fint, berättar Hannes.

Luca berättar sedan om det magiska ögonblicket när en peruansk artists mamma flög in ända från Peru för att se hennes barns uppträdande i showen. Denna mångfald av artister berättar de är viktig för Tuck O’Hej. De har personer som aldrig uppträtt tidigare som sedan blandas med personer som är otroligt scenvana. På scen är det alltifrån stand-up, burlesk, drag och musik.

Denna mix av olika artister och scenuttryck uppkom också tack vare den digitala scenen där personer från Linköping, Göteborg, Uppsala och “även i skogen, bara det fanns wifi” kunde uppträda. Dessutom förklarar Luca att drag öppnades upp till dem som kanske inte vågat annars.

– Det finns folk som inte vågar gå ut i drag men på Instagram live, som sker digitalt med dörren stängd, tänker varför inte? Det blir ett safe space att testa på, säger Luca och fortsätter sedan. 

– Jag rekommenderar att alla ska testa drag en gång, för att det är en väldigt speciell känsla att se sig själv som en annan person. Det blir som en maskerad där man får vara anonym. Man kan släppa på spärrarna och känna sig mer självsäker. För mig specifikt var det ett sätt att leka med femininitet och min feminina sida. Jag testade mina gränser och ifrågasatte min könsidentitet. Många, och många gaymän, ifrågasätter nog sin könsidentitet på grund av den man är attraherad av och för mig har det varit ett väldigt sunt sätt att utforska mig själv på, berättar hen. 

De berättar att deras definition av drag inte heller är storleken på showen eller hur många gig man har, utan drag kan vara så mycket mer. Att stå framför spegeln och mima i discobelysning är också drag.

När jag frågar om deras framtidsdrömmar med Tuck O’Hej är en sak klar. De vill fortsätta jobba med olika artister och ge plats för fler uttryck än det traditionella. Att resa i Sverige och träffa fler artister samt sätta upp showen i andra städer vore en dröm. De berättar också att de vill bryta konkurrensstämningen och känslan av att behöva armbåga sig fram. De vill skapa en gemenskap.

– Vi har typ alltid sagt ja till alla som vill uppträda och detta är för att vattna ur konkurrensstämningen. Vi tycker att vi istället kan göra det här tillsammans, konstaterar Hannes. 

Så kära läsare: snipp, snapp, snut där var sagan… vänta lite. Den här sagan kommer nog inte alls ta slut på ett tag och det är jag otroligt tacksam för.

Efter att ha pratat med de två magiska sagoväsendena bakom Tuck O’Hej kan jag konstatera att de, förutom att vara en framgångssaga för sig själv, även är det för svensk drag. De har sammanfört artister från olika håll. Det har fått den svenska dragscenen att ta flera steg framåt och allt började med ett glittertyg, en mobilkamera och en världspandemi. Vem kunde tänka sig att den trion kunnat föda fram en sådan duo? Tuck O’lov för att det skedde!


Tuck O’hej uppträder bland annat på Stockholm PRIDE den 5/8 och Debaser Strand 6/8. I höst kan man se deras brunchshow Brunch O’Hej på Kitchen & Table Kungsholmen i Stockholm.