Hur brat summer gick från albumkampanj till presidentkampanj
Efter Joe Bidens avhopp seglade Kamala Harris direkt upp som demokraternas mest troliga presidentkandidat. Knappa fyra dagar senare har hon inte bara säkrat stöd från en majoritet av demokratiska partiets delegater, utan också från inflytelserika politiker och kändisar. Barbra Streisand, Lizzo och George Clooney, vars påverkan på Bidens avhopp har diskuterats brett, sällar sig bland annat till skaran. Men stödet från demokrater och kändisar är inte det enda som väckts – och kanske inte det som kommer att avgöra om Harris, ifall hon blir nominerad som presidentkandidat, kommer att vinna valet.
”Kamala IS brat”
I slutändan är det kanske internets girlies och gays som kommer leda Harris till en seger. Knappt ett dygn efter att Bidens avskedsbrev publicerats gick popartisten Charli xcx, som med sitt senaste album omvandlat sommaren 2024 till brat summer, ut på X med tre enkla ord: ”Kamala IS brat”.
Det var allt som behövdes för att aktivera hennes fanbase. Brat-vibben, som symboliserat en form av laid back, lagom knarkig och knasig cool girl iklätt vitt linne med en cigg i handen och ketamin i handväskan (tänk valfri tjej i 20-årsåldern som gått på södra latin) gick varvet runt och blev synonym med Harris. Limegröna crops tops med “kamala” skrivet i den lågupplösta Arial-fonten från brat-omslaget var tryckta och invigda drygt tolv timmar senare. Samtidigt började klipp cirkulera där Charlis hit Apple satts ihop med ett uttalande från Harris, och där användare gör låtens tillhörande dans medan de mimar med i Harris uttalande, som på kort tid hunnit bli lika mycket meme som politiskt bränsle.
”You think you just fell out of a coconut tree?”
Klippet föreställer Harris som säger ”You think you just fell out of a coconut tree?” och brister ut i skratt, varpå hon adderar: ”You exist in the context of all in which you live and what came before you”. I klippet, som kommer från ett tal i Vita huset där Harris citerar sin mamma, betonar hon vikten av att se människor som del av deras sammanhang. Ironiskt nog har just klippet i sann TikTok-anda helt ryckts ur sitt sammanhang – och istället fogats in ett mycket större popkulturellt momentum. Harris kandidatur är en efterlängtad gnista av hopp för de många unga amerikaner som känt att valet mellan Trump och Biden mest liknar ett påtvingat, hopplöst val mellan pest och kolera, och memes har sedan början av valcykeln cirkulerat med listor på saker som är yngre än både Biden och Trump (däribland Walmart, staten Indien och ananas på pizza).
Men det är inte bara Charli xcx-fans och TikTok-tjejor som började kampanja för Harris innan hon själv ens hann påbörja sin egen kampanj. Swifties diskuterar strategier på hur de kan övertyga Taylor Swift om att offentligt stödja Harris, och Beyoncé var snabb med att ge sitt godkännande till att Harris använder hennes politiskt laddade låt Freedom (släppt 2016 med Kendrick Lamar) som kampanjlåt. Kokosnöten är redan Harris tilldelade emoji, och “Project Coconut Tree” har myntats som någon form av motsats till det omtalade “Project 2025”. Det hela är lätt att avfärda som meme-kontons oändliga meme:ande– men plötsligt finns det en verklighet där en ny potentiell kandidat, en svart kvinna som är två decennier yngre än både Biden och Trump, faktiskt har en chans att vinna. Och popkulturen gör det den gör bäst: influerar.
På TikTok har traditionell marknadsföring sedan länge ersatts av memes, 20-åriga content-creators håller i tyglarna för stora internationella företagskonton och skapar innehåll som kapslar in en väv av referenser, popkulturella ögonblick och trender och rör sig mellan underhållning, försäljning, opinionsbildning och någon form av internet-arkeologi. Världshändelser placeras blixtsnabbt och sömlöst in i detta hopkok, och Harris virala genomslag är ett resultat av precis detta. Att brat gått från att vara ett album, till att bli en vibb, till meme, till att utmynna i en spontan presidentkampanj är om inte förväntat, så åtminstone inte helt otippat.
Och medan Harris PR-team var snabba med att hoppa på brat-vågen – Biden och Harris officiella X-konto ändrades fort till “Kamala HQ” med en neongrön banner och “Providing context” som kontobeskrivning – är det såklart svårt att förutsäga hur länge detta momentum kan hålla i sig. Men att ge sig hän den kulturella zeitgeisten som gett Harris mer motor än någon politiker vågar hoppas på – och låta gen z sköta kampanjandet – är kanske det bästa Harris kan göra för att få med sig unga väljare i dagsläget. Förutom att ta på sig ett vitt linne, tända en cigg och gå ut festa, möjligtvis.