Historien om Olivia Rodrigo: Varför drivers license streamas mer än någonsin på Spotify
Att ung kärlek är en kioskvältare är ett etablerat fenomen. Men det fenomenet fick en helt ny innebörd det här året. Hade du hört talas om Olivia Rodrigo innan året började? Inte jag heller. Men den 8:e januari släppte hon sin debutsingel drivers license, och några dagar senare blev det den mest streamade låten under en och samma dag på Spotify någonsin (vid sidan av två jullåtar på julafton). Detta åstadkoms alltså av en 17-årig debuterande artist. Hur blev drivers license egentligen den rekordkrossande hit som den blivit?
Olivia Rodrigo visar sig vara inte helt okänd för hemmapubliken i USA. Hon är nämligen en Disney-skådis som, likt så många andra tidigare gjort, nu går en ljus framtid till mötes. Faktum är att hon spelar huvudrollen i den, på flera sätt obskyra, spinoffen av High School Musical vid namn (håll i er) High School Musical: The Musical: The Series. Tydligen är det en mockumentär, så längden på titeln är något ursäktad. Musiken som är med verkar dock vara ‘riktig’ musik, eftersom Rodrigos låt All I Want från serien genererade lite surr på TikTok efter att den använts som ett ljud i smöriga videor om obesvarade bekräftelsebehov. En låt som hon skrivit helt själv, så talangen 17-åringen besitter var klarlagd redan innan drivers license. För den amerikanska publiken var hon dock ändå inget annat än en tonårsskådis med potential.
Att hon tre dagar efter debutsingelsläppet toppade Spotifys globala topplista är därmed en ENORM bedrift. Att låten slog rekordet för flest streams under en och samma dag är en ännu större bedrift. Om vi för tydlighetens skull tittar på siffrorna en kort stund kan dominansen i USA porträtteras med att låten samlade på sig 6,145,601 streams den 12:e januari, en siffra som för förstaplatsen brukar ligga på runt en miljon (och kanske i bästa fall upp mot två miljoner för ett nytt, stort släpp). “Men dåså, då är det ju därför den slog det globala rekordet också” tänker ni då. Nja, inte riktigt, för den hade faktiskt även legat etta utan en enda amerikansk stream. Med bred marginal. Samma dag var låten exempelvis ungefär tre miljoner före andraplatsen. Så vad gjorde att den klättrade till toppen och nu streamas över tio miljoner gånger om dagen?
Jo, ung kärlek. Eller snarare: Ung, olycklig kärlek. Hur tröttsamt det än är att förklara en kvinnas framgång med hjälp av en man så går det inte att förneka vad som hällt bensin på denna eld: Skådespelarkollegan Joshua Bassett. Rykten spreds lika vilt som smitta på en influencerfest om att Rodrigos låt handlar om deras påstådda break-up eftersom, ja, det aldrig bekräftades att de var ihop. Låttexten tar upp flera element som kopplas till Bassett: den äldre, blonda tjejen sägs vara en annan Disney-skådespelerska, Sabrina Carpenter som Bassett sågs med flertalet gånger i höstas. Och sen det mest uppenbara: Körkortet. Rodrigo har nämligen berättat att hon haft körlektioner med Bassett. Så… ja. Självklart har inget mer klarnat sedan låten släpptes, Olivia Rodrigo har haft fullt upp med att besvara all beröm hon får från artisteliten, och Joshua Bassett har haft sin egen release att förbereda sig för: Singeln Lie Lie Lie som kom i fredags, nästan exakt en vecka efter drivers license. Ni kan väl ana vad den handlar om.
Bassett själv har dock förklarat på sin Instagram-story att låten faktiskt inte handlar om Rodrigo, vilket kan styrkas med att han lade upp en snutt av låten redan i november 2019: ungefär då det ryktades att de dejtade. Vilket ändå verkar rimligt. Men det faktum att låten som så väl anspelar på situationen släpps just en vecka efter Rodrigos är… för bra timing för att bara vara ett sammanträffande. Ett mer genialt PR-trick får man leta efter – på singelomslaget till Lie Lie Lie ligger han ju till och med på en motorhuv, och i musikvideon kretsar en hel del kring den där Forden. Frågan är om deras respektive skivbolag haft detta på agendan hela tiden? Förmodligen. Tankarna dras till Justin Timberlake och Britney Spears minst sagt offentliga uppbrott, där den förstnämndas hit Cry Me A River inspirerades av deras förhållande, och Spears Everytime ryktades vara en svarslåt. Skillnaden är att dessa släpptes när artisterna var på toppen av deras karriärer, medan det i Rodrigo och Bassetts fall är vad som för dem in i det starkast lysande rampljuset en kan tänka sig.
Krävs det dock ett obekräftat rykte om brusten kärlek för att skapa en hit? Trots att det är två unga, talangfulla artister som släppt två bra låtar ger en unik händelse som denna en så tydlig bild av vad musikbranschen är: en industri. Det är en marknad med strategier, intressen och kapital. Framgången drivers license haft på listorna fick ett sådant stort inflytande att en Spotify-representant valde att kommentera Joshua Bassetts släpp som om det vore en investerbar aktie. Det är fascinerande, men skrämmande på samma gång. Dessa två artister är i begynnelsen av sina karriärer, men är för Spotify och skivbolagen endast pjäser i deras spel.
Det är dock förståeligt att det är för bra för att inte ta vara på, alla parter vinner ju egentligen på att Rodrigos nytagna körkort blev en katalysator för hennes heartbreak – särskilt hon själv. Trots att vi endast är inne på årets första månad är det svårt att tro att någon kommer få ett lika stort genombrott i år som Olivia Rodrigo fått på knappt två veckor. Ett tydligt exempel på en artist av sin generation, som utnyttjat den plattform hon hade på TikTok och som lyckats mobilisera en armé av hängivna stans; kanske är det äntligen dags för dem att stå i centrum för en artists framgång. Dessutom är den klassiska popmusiken just nu i ett kritiskt läge; pop som idag går bra på listorna är konceptuell och framåtsträvande, att inte ha en tappning är att inte anstränga sig nog. Därför är det av flera skäl otroligt mäktigt att en artist som Rodrigo med en låt som drivers license får ett sådant genomslag.
Visst, storyn hjälper, absolut. Men musiken då? Äsch, det är egentligen inget snack om saken. drivers license ser ut att krossa alla rekord som den ännu inte har krossat, och även om jag nu lagt upp för att häva ur mig ett “med all rätt” så gör jag inte det. Bra jävla bra är den, dock. Allt ifrån den geniala övergången mellan billjuden och pianot, till melodierna som är så där läskigt igenkännbara, men omöjliga att placera. Textförfattande som exakt vem som helst kan knyta an till och gråtsjunga med i. Även om Bassetts Lie Lie Lie är härlig, går det inte att se förbi att det känns som ett alltför medvetet val av hans skivbolag att rida på vågen. För mer än en Timberlake-osande, ruskigt catchy gitarrlåt är den inte. Eller jo, den är ju det; men inte utan Olivia Rodrigo.
Det krävs inte en PR-kupp som denna för att koka ihop en hit; men för att få det genomslaget som Olivia Rodrigo har fått gör det nog det. För från och med i år får vi göra skillnad på vad som är en hit och vad som är drivers license.