Foton: Craft Days/Röhsska museet

Biennalen Craft Days skapar ett rum för konsthantverket att stå i centrum

I maj 2021 premiärade biennalen Craft Days, med syfte att synliggöra och belysa det mångfacetterade konsthantverksfältet. Nu, tre år senare, är biennalen tillbaka med ett ännu större engagemang och program. KULT är på plats och ser utställningen Vi ser inte linsen genom vilken vi betraktar världen.


Denna helgen pågår något av en nischad festival i Göteborg. Konsthantverket står i fokus på utställningar, seminarier, föreläsningar och workshops på flera platser runtom i Västra Götalandsregionen. Parallellt med Craft Days pågår också Röhsska muséets konsthantverksdagar. Utställningen Vi ser inte linsen genom vilken vi betraktar världen är ett samarbete mellan Röhsska och Konsthantverkscentrum. I grupputställningen får vi möta elva konsthantverkare som skildrar sina olika perspektiv på samtiden genom traditionella hantverkstekniker. Det är den här beskrivningen konstnärerna rör sig mellan:

“I en tid som präglas av överkonsumtion, globalisering och digitalisering kan vi låta oss inspireras av konsthantverkarens blick på sin omgivning, kanske även smittas av dennes nyfikenhet, närvaro och omsorg för material.”

När jag kliver in arkitekturhallen står Linnea Dalstrands textilverk Eros framför mig som en mörk vålnad. Verket är ett mörkt stycke bomullssatäng, draperad över trästommar. Det finns en dramatik i den mörka satängen som reser sig över en. Textilens form är organisk, demonisk, aggressiv och oförutsägbar. Dalstrand skapar sina tygkreationer på plats och påminner om en sorts förgänglighet när hon fångar Eros som en känsla snarare än kärleksgud. Inspiration från 1700-tals draperingar, gardinerna och hur massiva träkonstruktioner kunde symbolisera ett överflöd hos överklassen. Ett överflöd som flörtar med vår moderna tids överkonsumtion, som medför en känsla av att vi lever i en asymmetrisk och mörklagd värld.

”Craft Days och Röhsskas konsthantverksdagar lyckas skapa ett utrymme för konsthantverk att växa som ett självständigt kunskapsfält – i sin balansakt mellan form och funktion genom materialbaserade traditioner”

I installationen Styrelsemötet leker Ellinor Augustini med de keramiska objektens sammanhang och positioner, där mötet mellan dessa står i fokus. Varje skulptur är en egen individ, de bär på en ryggrad. Här blandas humor med allvar, och genererar frågor som; Vilka positioner besitter dessa keramiska kroppar? Vilka får vara med i det här mötet? Och vad gör en banan där? Mötets komposition genom den slutna ringen avgränsar tydligt mot de som deltar och de som står utanför.

Vidare syns ett möte mellan olika kulturer när Masayoshi Oyas serie av objekt utmanar samspelet mellan formalitet och funktionalitet. Oyas skapar ett gränsland mellan olika bruksföremål och abstrakta skulpturer och ställer enkel frågor som: Vilken funktion har detta föremålet? Förutom att den talar till ett utilitaristiskt samhälle där allt ska ha en funktion med tydliga förklaringar och maximal användbarhet, bär keramiken en historia av begränsningar. Begränsningarna talar till Oyas egen upplevelse av att befinna sig i ett gränsland mellan den svenska och japanska kulturen, och vilken myriad av frågor som ställs och utmanas vid det mötet.

Man kan minst sagt säga att Craft Days lyckas med sin återkomst efter tre års vilan. Konsthantverket i sig är ett ganska litet fält, som lätt glöms bort och kläms mellan designfältet och samtidskonsten. Craft Days och Röhsskas konsthantverksdagar lyckas skapa ett utrymme för konsthantverk att växa som ett självständigt kunskapsfält – i sin balansakt mellan form och funktion genom materialbaserade traditioner.

Exempelvis har vi Jaron Vandeveldes gungstol som sammanfattar denna balansakt. Med sin lappteknik dikterar Vandervelde det övergivna trämaterialet från Brännö, villkoren för stolen och den skulpturala formen. Det finns en charmig tafatthet i verket, något som strävar, precis som allt annat, att fungera i världen.


Text: Greta Pielage

Utställningen är en del av Röhsskas konsthantverksdagar 2024. “Vi ser inte linsen genom vilken vi betraktar världen” är ett samarbete med Craft Days och Konsthantverkscentrum, och är öppen mellan 2-12 maj. 

Utställare: Masayoshi Oya, Kristin Larsson, Erik Thulén, Linnea Dalstrand, Annika Andersson, Linea Matei, Mia Fkih Mabrouk, Ellinor Augustini, Jaron Vandervelde, Beatrice Alvestad Lopez, Sofia Bankeström.