Balkan Bordello. Foton: Sören Vilks

Balkan Bordello – ett hemskt hotell men en speciell pjäs

Välkommen till Hotell Balkan Express i pjäsen Balkan Bordello, ett hotell fyllt av svek, hat och tragedier. En grym och dyster historia om folket i Balkan under 1990-talet. Inspirerad av Aischylos verk har Jeton Neziraj arbetat fram en säregen pjäs på Uppsala Stadsteater om krigets fasor och hur kriget inte är över bara för att man kommit hem. 


Kriget är slut och kommendanten Agamemnon, spelad av Tomas Tjerneld, återvänder till sitt gamla hotell Balkan Express. Där väntar hans hustru Klytaimestra, spelad av Lolo Elwin. Det Agamemnon inte vet är att hans hustru fortfarande är fylld av hat från hennes mans grymhet sedan innan krigstiden. Hon har hittat en ny älskare, poeten Aigisthos, spelad av Lars Göran Persson, och söker nu hämnd för makens otrohet, slag och manipulation av barnen. För alla andra i staden anses Agamemnon istället vara en krigshjälte som bör hyllas och avgudas. Sonen Orestes, som spelas av Bashkim Neziraj, kommer hem till hotellet tillsammans med sin dansande pojkvän Pylades, spelad av Robin Keller, i hopp om en trevlig resa för att hälsa på sin far, men de möts istället av tragedier och kaos. Han och hans syster Elektra, spelad av Moa Silén, som sedan barnsben blivit manipulerad av deras far att hata sin moder, får allt att ändras. Tillsammans med de andra slitna gästerna på hotellet får vi se hur krig och blind tilltro kan påverka ett samhälle och få det att slita sig själv i stycken.

Balkan Bordello är allt förutom diskret med sina politiska inslag och den glasklara symboliken kopplat till dagens krig och politik. Nato-flaggan, en bild på Jevgenij Prigozjin (grundaren av Wagnergruppen), och plakat på scen med ordagranna formuleringar om krigspolitikens nedfall syns tydligt under pjäsens gång. Till och med regissörens brev till publiken nämner dagens högerpolitik och främlingsfientlighet. 

Det som gör denna pjäs speciell är dess poetiska språk som både förtrollar och skrämmer en. Stundvis kan dock vissa monologer vara lite väl utdragna och överdrivna. Det finns dock en stjärna som strålar lite starkare än de andra och det är Lolo Elwin. Allt hon säger blir intressant och det går inte att slita sig ifrån hennes ord. De enda undantagen är möjligen när hennes karaktär medvetet ska sjunga operette falskt, men vem har inte skrik-sjungit av lycka på fyllan. Däremot är det oklart om Birthe Wingrens karaktär Esme, en ständigt påverkad sångerska och hotellgäst, faktiskt är menad att sjunga bra eller inte då det tyvärr ofta låter lite rörigt. Ett bra karaktärsval av regissören är att ha med Jakob Fahlstedt och Harry Friedländer som en gammeldags version av Dum och dummare. Deras inslag av komik i en pjäs full av ilska och sorg gör pjäsen enklare att kolla på och får oss att inte lida fullständigt av ångest. 

Slutligen är det två individer som ska hyllas ordentligt: Henrik Jäderberg och Tobias Kalliokulju, som är musiker respektive kapellmästare. Den Balkan-inspirerade musiken och de solklara ljudeffekterna är en av de saker som gör denna pjäs så autentisk. Det låter inte som två killar i ett hörn utan som ett helt band. Jag är glad att de inte lägger in någon konstig version av Hero of War och att de istället håller sig till den mer traditionella och den geografiskt och tidskorrekta musiken. 

Henrik Jäderberg och Tobias Kalliokulju

Något som även imponerar på mig är koreografin och scenspråket som bidrar starkt till stämningen i varje scen och även estetiken. Kanske har Kellers karaktär rätt, när han säger att dans kan hela och förändra. En av dessa stämningar är kaos, som är ett viktigt och närvarande element när det kommer till krigspjäser, men tyvärr är ibland kaoset i Balkan Bordello lite oorganiserat och lämnar publiken något förvirrad.

Balkan Bordello är en bullrig berättelse om hur enkelt krig, död och tyranni romantiseras till något hjältemodigt och hur våldtäkt och mord av barn kan normaliseras. En skicklig och tillräckligt ond kommendant kan få vilken oskyldig person som helst att begå krigsbrott utan att känna skuld. Bara för att man vunnit ett krig betyder inte det att man är en hjälte, och bara för att kriget är över betyder inte det att det är fred. Kanske bör inte allt vara tillåtet i kärlek och krig.   

Balkan Bordello har premiär 13 april 2024 på Uppsala Stadsteater och spelas till och med 8 maj 2024.