Drivet – Daniel Björk
Adam has it all figured out. Han har hittat formeln för att leva rätt. Hur många minuter man ska sova per natt, hur många minuter i sträck man kan vara kreativ på jobbet, hur många jumping jacks man ska göra för att hålla fysiken, hur man ska klämma in vardagsmotion mellan möten samt hur snabbt man kan lyssna på en podd och ändå hänga med. Det handlar om att effektivisera va. Dela upp livet i små, väl uttänkta beståndsdelar. I det klassiska dilemmat förnuft vs känsla har Adam alltså valt förnuftet. Och följer man det blir man till slut den bästa versionen av sig själv.
But wait: there’s more. Adam har skrivit ett kontrakt – Kontrakt Lagom. Det är skillnad på produktivitet och effektivitet, menar han. Om hela Sveriges befolkning underkastade sig effektiviteten, gemensamt gjorde den till sin moral och ledstjärna, skulle samhället förändras 1. akut 2. till det bättre. Alla ytterligheter, dvs lata losers, får bara rensas bort. Det finns inte plats för sådant i det effektiva Sverige. Med det nyskrivna kontraktet i sina händer har han revolutionen framför sig. Effektiviteten är framåt! Nya vägen! Nya världen!
Adam blir kontaktad av Harald, en matematiker som är specialiserad på algoritmer. Harald tillhör ett hemligt sällskap som länge arbetat fram en modell för att visualisera det perfekta samhället. Med Adams teorier får kartan sin kompass, och med färre och färre dagar fram till kontraktets release faller bitarna på plats. Snart kommer Sverige bli annorlunda. Men många andra vill använda sig av Adams teorier, med medel och mål som blir allt mer grumliga för honom. Har de alla verkligen samma vision?
Drivet är Daniel Björks debutroman. Han är sedan innan en etablerad skribent, i bland annat Bon och SvD, och det märks i prosan. Den är klar och utan ansträngning. Som en sval pool på semestern. Han gör också ett skickligt jobb i att med små detaljer lyckas skildra något så brett som samtiden. Med allt från Adams konstant loggande smarta klocka och jobb som reklamare i Stockholms innerstad till Kontrakt Lagom visar Björk att han har ögonen öppna och spröten utfällda.
Boken lyser starkast i de partier där huvudkaraktärens närmsta relationer skildras. Det är i Adams samspel med vännen Felix och brodern Anton som de mikroskopiska kanterna i hans karaktär tar form, och han därmed också blir mest intressant. Adams nästintill robotiska strävan efter effektivitet blir extra framträdande i hur han är mot och med de som ska stå honom närmast. Inte ens för dem kan han rucka på sina principer. Då, i hans tankar och handlingar, syns porträttet Björk målar som tydligast. Det är också då som läsningen gör mest avtryck.
Däremot är bokens klimax inte riktigt är så starkt som önskat. Drivet jobbar sig hela tiden upp mot något stort, men det är inte förrän efter läsaren tagit sig förbi kulmen som det blir tydligt att det var just där den var. Kanske är det poängen – att inget klimax (eller ingen revolution) kan leva upp till förväntningarna på det – och det hade isåfall varit en relevant poäng att göra. Men man kan dock inte hjälpa att boken stängs igen med känslan av att något lite mer förlösande hade behövts.
Men all and all är det mycket bra läsning. Huvudkaraktären Adam är spännande att följa, både för de delar som känns igen och de som är helt främmande. Drivet drar sin huvudkaraktär till sin spets på ett sätt som är både underhållande och, ja, effektivt. Björk tecknar en värld och en man som är sin egen karikatyr och spegelbild på samma gång, och det är en förmåga som lägger en lovande grund för hans framtida romaner.