Våra bästa danslåtar
Idag är det den 29:e april. Vilken dag som helst, tänker ni kanske? Då tänker ni fel. Detta är nämligen officiellt Dansens dag. Kanske hade vi inte valt att lyfta denna dag, låt oss säga, år 2014. Men i år gör vi det.
Dans är viktigt. Den förlöser, den hänrycker, men framför allt – den glädjer. Dansen behövs nu mer än någonsin, och därför föreslår vi att ni sätter på högtalarna (eller hörlurarna, beroende på vilka slags grannar ni har), blundar för en sekund och går loss där hemma. Utnyttjar att ingen ser på.
Vi har listat några av våra absoluta dansfavoriter i spellistan här, och nedan har vi i vanlig ordning skrivit om några av dem. Let’s dance!
Bullets – Rebecca & Fiona
Vissa låtar kan verkligen få ett helt dansgolv att flyga. Bullets av DJ-duon Rebecca & Fiona släpptes 2011 och var en av de låtar som satte tonen för 10-talets dansgolv i Sverige. Efter ett decennium av flitigt spelande är det en sån låt som blir lite extra bra för att den har en nostalgisk laddning för många av oss. Kanske spelades den under dina första skoldiscon, fester eller klubbkvällar, men precis som det ska vara med riktigt bra danslåtar så funkar den lika bra att dansa loss till vare sig den ekade från ens studentflak eller om det är första gången man hör den. Ett bra beat dör aldrig och när gitarrintrot till Bullets drar igång är det bara att göra sig redo, för efter droppet är det omöjligt att sitta stil.
Fanny Betnér
Ode To Dance Floor – Niki & The Dove
Malin Dahlström och Gustaf Karlöf sammanstrålade först i Göteborg och spelade i ett flertal olika band innan de skapade det hyllade bandet Niki & The Dove 2010. Deras sound är flytande mellan olika genrer som pop, disco, funk och indie, och på deras trefaldigt Grammis-nominerade album Everybody’s Heart Is Broken Now från 2016 finns bland annat den oemotståndligt svängiga låten Ode To Dance Floor.
En bitterljuv låt som blir oerhört dansvänlig då den är sprängfylld med funkig bas och gitarr, ett stadigt beat och ett flertal syntar. En hyllning till dansgolvet, till att glömma och äga nuet för att det är det enda man har. “I wanna dance, ’til I sweat! / I’ll turn up the music, everybody dance! If we come to party, we might just celebrate / That if I’ll never have you / And if you will never be mine / It will linger in my body / It be written in my palm.” Euforin sprudlar i kroppen och det är nästan omöjligt att stå still till Dahlströms ljuvt raspiga röst. Känslan som ges av låten beskrivs bäst som gråtfärdig lycka. Ode To Dance Floor är en slutet-av-en-film-låt, ett nostalgiskt firande till det som varit och svettig dans långt in på natten.
Allis Sääsk Berglund
Can’t Believe – Kranium feat. Ty Dolla $ign, Wizkid
Can’t Believe av Kranium feat. Ty Dolla $ign & Wizkid är garanterat en av de låtar som associerats med sköna dagsfester sedan den kom ut 2017. Föreställ dig i solen med en drink i handen och omringad av dina nära och kära. Denna låt förgyller den bilden och tar dig till platsen i din fantasi. Med ett somrigt dancehalbeat med karibisk anda där Ty Dolla $ign och Wizkid förgyller sina delar i låten och där Kranium sjunger den medryckande refrängen, blir det en perfekt låt att sjunga och dansa till när man upplever eller fantiserar om sommarens allra härligaste stunder.
Nardos Tekle
Hey Ya! – Outkast
Ett oräkneligt antal fester har kickstartats med Hey Ya! och samma sprudlande energi tycks fylla dansgolvet varje gång den spelas. Alldeles för många efterfester har förlängts med ytterligare fyra minuter för att någon har tryckt på play i samma ögonblick som hela partyförsamlingen dragit på sig jackan för hemgång.
Outkasts superhit är oemotståndligt catchig och kan få nästintill vem som helst att slänga av sig ytterkläderna för en sista runda på golvet – oavsett hur mycket klockan än må ha slagit. Ingen danslista är komplett utan Outkasts elektriska kronjuvel och ingen danskväll är lyckad utan ett andfått och hest ”What’s cooler than being cool? ICE COLD!”.
Robin Andersson
Big Ole Freak – Megan Thee Stallion
De flesta vet att Megan Thee Stallion har en hel del dansvänliga låtar under bältet, och Big Ole Freak är inget undantag. Tillsammans med producenten LilJuMadeDaBeat har Megan skapat en sexpositiv banger som uppmanar lyssnaren till att vara självsäker och känna sig sexig. Låten inleder nostalgiskt nog med en sampling från Immatures låt Is It Love This Time?, vilket omvandlas till en modern, lyristiskt vågad och amorös värld. Megans alterego Tina Snow, vilket även är namnet på EP:n som låten är från, tar över. Big Ole Freak centreras runt en kvinna med kontroll och som är öppen med vad hon gillar, och det gillar vi alltid.
Nardos Tekle
Too Hot To Handle – Heatwave
Jag tror att de allra flesta kan vara ense om att en av de objektivt bästa dansepokerna är och kommer alltid att förbli 70-talet. Man hade alltifrån de stora namnet inom funk/disco såsom Glora Gaynor, EW&F, Chaka Khan, och The Trammps till de mindre kända, mer experimentella soul-funk-jazz-fusion-lite-allt-möjligt namnen såsom Aquarian Dream, Roy Ayers, och Bobbi Humphrey. Dock måste jag ändå ge min danskrona till bandet Heatwave – specifikt till låten Too Hot to Handle.
Tyvärr befinner sig resten av Heatwaves album med samma namn i skuggan av bandets kändaste låt: Boogie Nights. Det går inte att säga emot att Boogie Nights också är en jävla bra låt, men i min mening har Too Hot to Handle det där lilla extra. Om det är den tighta blåssektionen eller sångarens underbara adlibs i sista refrängen vet jag inte, men det finns någon typ av beroendeframkallande ämne i låten som gör att man bara vill ställa sig upp och dansa loss.
Alice Maddock
Hips Don’t Lie – Shakira feat. Wyclef Jean
Det finns få låtar jag oironiskt älskar lika mycket i tjugoårsåldern som när jag var sju år gammal, och det råder ingen tvekan om att Hips Don’t Lie är en av dessa. Låten, vars premiss helt okomplicerat går ut på att uppmana till dans, har varit ett absolut måste i alla festliga sociala sammankomster under det senaste decenniet. Superhiten är den snabbaste vägen till en seratoninkick, och när Shakira och Wyclef Jean möter salsa med pop skapas fullständig magi. Det finns något förtrollande i den lekfulla rytmen som gör det nästintill omöjligt att sitta still när låten spelas. Hips Don’t Lie kan hyllas skyarna och det hade fortfarande inte känts tillräckligt.
Zejneb Rauf
Dark Skin Women – Goldlink
Den magiska blandningen av hiphop, soul och deep house i låten Dark Skin Women av rapparen Goldlink kommer ALLTID få dig att vilja dansa loss. Att Goldlink myntade termen future bounce för sin musik förvånar inte då han lyckas kombinera ett raskt beat tillsammans med mjuka ljud som man inte kan låta bli att studsa till.
På grund av skönhetsnormer i världen faller inte svarta kvinnor alltid in inom ramarna av det som anses vara vackert, vilket är varför Goldlink ville ge en hyllning till just svarta kvinnor i sin låt. Låten är producerad av Louie Lastic som även har producerat en del av de andra låtarna på samma mixtape And After That, We Didn’t Talk.
Precis som musikvideon visar, är Dark Skin Women den perfekta låten att starta av dagen med medan du gör dig i ordning och vill sätta tonen för resten av kvällen!
Nardos Tekle
Ni**as In Paris – Kanye West & Jay-Z
Peaken av bling-rap. Ball so hard. That shit crazy. Kanske 10-talets mest minnesvärda club-banger. JAY-Z och Kanye West skryter med en kaxighet som växer sig mer och mer absurd, och kul, genom låtens gång. En låt både pop-entusiaster och pretentiösa Kanye-fans kan komma samman för på dansgolvet och sjunga med i. Ett säkert kort för varenda DJ och hemmafest.
Vilken av de catchiga punchlines:en är höjdpunkten? “What she order, fish filet?” Att Prince William borde ha ”married Kate and Ashley”? Eller Blades of Glory-samplen? Svar: alla. Fun fact nummer ett: Kanye ville att varje låttitel på Watch The Throne skulle innehålla n-ordet så att folk skulle behöva “konfrontera” ordet. Fun fact nummer två: Pusha T sa nej till beatet för att det lät “som ett tv-spel”. Legenden säger att Ye därefter ville bevisa hur fett beatet var, och gjorde det till en hit. You are now watching the Throne.
Charles Lundman
Galvanize – The Chemical Brothers
Hur, hur HUR?! skall man bara kunna välja EN oövervinnerlig danslåt av brittiska The Chemical Brothers när duons hela diskografi är som ämnad för att gå loss i svettiga källarklubbar?
Aja, det får bli Galvanize den här gången. Denna högintensiva, men ack så dansvänliga kombination av traditionell hiphop och det mest underground av elektroniska breakbeats. Sampla lite marockansk musik på det och vi är hemma. Galvanize passar bra till en dimmig festival klockan två på morgonen eller när du bara vill trycka på valfri knapp… väääldigt hårt.
Gustav Stjernkvist
Do It – Chloe x Halle
Om det är något som 2020 har visat oss är det att vi inte får nog av en harmoniserande systerduo. Förra året släppte Chloe & Halle sitt album Ungodly Hour, och på albumet fanns det mer än bara en dansvänlig dänga. Do It var den andra singeln som släpptes från albumet och den blev snabbt en favorit hos fansen.
Do It är en R&B-låt som beskriver den perfekta utgången. Från att sminka sig och göra sig i ordning till att möta sina bästa vänner vid klubben, talar denna låt om vad systrarna kallar för ”… a homies only kind of mood”. Inget drama, man umgås med sina favoritpersoner och alla är på gott humör – blir det bättre än så?
Nardos Tekle
Losing You – Solange
Solanges Losing You är oförskämt dansvänlig. Redan i dess tio första sekunder är låten tydlig med vad den vill: ett funkigt gitarrslick, bubblande trummor, och ett stämningfullt festsurrande som loopas genom låtens gång. Det blir omöjligt att sitta still, och Solanges svala, lätt sorgliga sång till killen hon tror att hon håller på att förlora ger låten en sorts förlösande desperation. Låten tillåter en att, tillsammans med Solange, hängiva sig själv till beatet och dansa bort sina sorger.
Alexandra Hillström
Kiska – Kedr Livanskiy
Vad passar bättre att avrunda danskvällen med än hypnotiserande electropop med en släng av techno?
Ryska artisten och producenten Kedr Livanskiy förenar det bästa av flera världar på spåret Kiska från albumet Your Need som släpptes för snart prick två år sedan. Kiska – som ungefär kan översättas till pussy – är en pulserande låt, som rycker tag i dig även när timmarna på dansgolvet till slut börjar kännas i kroppen. Den är subtil men maxad, osar av stök och hög promillehalt – detta i kombination med titeln gör Kiska till en låt som smakar som bäst när omdömet börjar svikta. Kedr Livanskiys bakgrund inom Moskvas post-punkscen gör sig stundtals påmind i den smått anarkistiska produktionen, och en kravlös dekadans genomsyrar spåret. Det är befriande, dansvänligt och ställer absolut noll krav på interaktion med omgivningen – om inte det sviktande omdömet gör interaktionen önskvärd, såklart.
Daria Spitza
Dansa loss till hela listan här!