Like A Good Old Friend

Vegyn

5

Den visuella artisten och musikproducenten Vegyn uppmärksammades först 2016 efter att ha arbetat med Frank Ocean på det visuella albumet Endless, som följdes av den tokhyllade plattan Blonde. Sedan dess har Vegyn släppt det 71-spåriga mixtapet Text While Driving If You Want To Meet God, albumet Only Diamonds Cut Diamonds, samarbetat med Travis Scott, Aminé och Freddie Gibbs, signat ett flertal artister på sin indie-label PLZ Make It Ruins samt designat merch åt JPEGMAFIA

Något med Vegyns estetik kändes väldigt lockande när Text While Driving kom ut 2019. Det lät punkigt, hjärtvärmande men också iskallt, med samma nostalgiska Microsoft Paint-aura som de svenska rapkollektiven Sad Boys och Drain Gang hade. Mixtapet innehöll bara instrumentala, korta snuttar av beats och elektroniska, nästan demo-liknande låtidéer, som alla verkade vara producerade med samma fem trum- och syntljud. Only Diamonds Cut Diamonds lät likadant, fast med mer polerade, genomtänkta låtstrukturer och tio istället för fem spår.

Like A Good Old Friend – ett av hans kortare projekt med endast sex låtar – presenterar Vegyn ett mer dansant sound som man hört här och där på tidigare släpp. I See You Sometimes har ett beat som pulserar, en kick dunsar i fjärdedelar hela låten under en rap-feature från Jeshi. Låten byter takt och snabbas långsamt upp under andra hälften av spåret, ett experimentellt trick Vegyn flitigt använt sig av på tidigare släpp. I detta fall låter det dock lite… stelt. När låten släpptes som EP:ns första singel var den en besvikelse – ett intryck som kvarstår när den hörs som öppningsspår på EP:n. Den sätter dock en representativ ton för EP:n, för med Like A Good Old Friend utforskar Vegyn nya territorium, men tyvärr utan att utveckla det som ursprungligen gjorde den hypeade Frank Ocean-kollaboratören intressant.

So Much Time – So Little Time är så sparsamt producerad att den saknar beat genom hela låten, något vi sällan hört från Vegyn innan, men drivs istället framåt av låttexten. Texten sjungs av John Glacier PLZ:s nysignade artist, vilket får spåret mer att verka som en showcase för att skapa surr kring Glacier än en kul, betydelsefull Vegyn-låt. B4 The Computer Crash, Mushroom Abolitionist och titelspåret ger oss en skön paus från experimenterandet. På dessa två spår är Vegyn tillbaka på säkert territorium. Få andra producenter får till det glada, men ändå ledsna, minimalistiska soundet som Vegyn får till på dessa låtar. Vi har hört dem innan denna EP släpptes, men vill vi verkligen höra något annat från Vegyn om det inte låter lika bra?

Den dansanta produktionen kommer tillbaka på det komiskt betitlade slutspåret Sometimes I Feel Like I’m Ruining Songs, med lågmält piano och en mix som sugs upp i takt med kicken som slår uppe i 150-160 bpm. Detta är den enda stunden på Like A Good Friend som det utvecklade soundet välkomnas och låter nytt och fräscht, samtidigt som det bevarar det melankoliska skimret som de bästa låtarna på Only Diamonds Cut Diamonds hade.

Vegyns tidigare charm har varit att man kunnat spela hans projekt på shuffle och konstant vibea genom hela projektet trots att det, som i Text While Drivings fall, bestått av över 70 spår. Like A Good Old Friend låter tyvärr inte som den gode gamle vän man kunnat räkna med Vegyn på tidigare släpp. Förhoppningsvis lyfts experimenteringen fram bättre på ett längre projekt där fler spår och fler trådar kan koppla ihop risktagandet med den gamla briljansen. Med en dos låtar som återfinner magin från tidigare släpp, går det dock att ursäkta missarna på Like A Good Old Friend.