Foton: Jesper Smeding

Karlaxels om Sveriges SoundCloud-våg, nya EP:n och Norrland vs. Stockholm

Januari månad traskade jag ner för Götgatan, nyårskänslan fortfarande fräsch från årsskiftet, med Karlaxels nya singel Fool i min lurar. Låten representerar ett helt nytt sound för Kiruna-rapparen som slog igenom under Sveriges underground R&B-/rapvåg 2018 bredvid akter som Ros, ingenting, Loxell, Wan och Snövit

Mycket har förändrats sedan dess. Svensk rap har förändrats. “SoundCloud-rap” är ett minne blott. Numera bor Karlaxels, som egentligen heter Karl Snell, i Stockholm med sin producent Simon Mämmi, även känd som Nomis. Jag träffade duon för att prata om deras singel Fool, hur svensk rap utvecklats senaste åren, Norrland, och Karlaxels kommande EP Ambivalent.


Fool är ett nytt sound för er – en ganska house:ig, dansig låt, till skillnad från tidigare släpp. Vad är tankarna bakom att ha den som singel till EP:n?
K: Den gjordes sist. De andra låtarna är gjorda i januari förra året. De har ett ganska tydligt samspel mellan varandra, typ en story. Den här låten gjorde vi i somras. Vi ville visa ett annat sound, direkt. De andra låtarna hänger ihop mer.

Simon (S): Hela EP:n, utom Fool, gjordes på två veckor.

Simon har producerat nästan alla Karlaxels-släpp. De beskriver projektet som en duo, med Simon bakom kulisserna som har spelat in och producerat allt sedan Karlaxels första släpp. De har känt varandra hela livet och har gjort musik tillsammans i ett halvt decennium. Karl flyttade till Stockholm 2020 och Simon våren 2021.

Hur kändes det att flytta till Stockholm för er?
K: Det kändes jävligt fett. Jag har varit här mycket när jag var yngre, med familj och släkt här. Om jag inte skulle bo i Kiruna är Stockholm ett givet val. Så jag kände mig ganska hemma. Behövde bara vänta på att Simon skulle komma ner. Vi har hängt ihop sedan dagis. Grundskola, gymnasium.

S: Jag brukade åka ner några veckor när jag fortfarande var i Kiruna och Karl var här. Men det gick inte att få någon sammanhållning, det vart bara en stöt då och då hela tiden. Så jag behövde dra ner. 

Var gör ni musik idag?
S: Vi kör bedroom-studio. Hos Karl kör vi i vardagsrummet, hos mig har jag som ett litet kontor.

Norrland har ju en stor scen som blivit högaktuell inom rap på senare år. Saknar ni Kiruna på så vis?
K: Vi har ju kompisar i Kiruna som gör musik, bland annat Skarp V som har jobbat en del med Random Bastards. Vi hade definitivt en scen i vår stad. Från början fick vi ganska mycket streams för att vara en underground trap-akt, och det var nog för att alla i staden lyssnade på oss och det stack ut för vi var därifrån. Samtidigt hade vi kanske inte så mycket att hämta från Kiruna i själva musiken – det var därför vi flyttade, tror jag.

Karlaxels släppte sin första låt på SoundCloud 2018 och har följt den med en stadig ström låtar på både SoundCloud och Spotify. Ambivalent blir första gången fler än två låtar släpps på en gång. Soundet är pop-inspirerad R&B kantad av en lätt norrländsk dialekt som hittat en egen plats i en scen där rappare från från hela landet kokar upp sin egna spin på amerikansk, cloudig rap – oftast med distinkta dialekter. Han fortsätter:

K: Om man jämför mig med Fricky, man hör ju hans norrländska jättetydligt i låtarna. Jag får inte fram det på samma sätt. Jämför man mig med Trainspotters, så rappar ju inte jag om norrlandsaker. Utan mer om mitt liv. 

S: I låten Norrlaland reppar vi Kiruna. Det är inte så att vi har något emot Kiruna, men det är inte ett återkommande tema i våra låtar.

Är det att ta i att säga att ni kanske missar ett visst momentum som kommer med att vara i en mindre stad i Norrland? Kan ni känna att det är svårare att göra vågor i Stockholm?
K: Jag kan känna av det. Många Stockholmsakter kommer ju från sina orter. Man kan sprida det på ett annat sätt, med hjälp av sin kompiskrets. Med det sagt, kan jag känna att vi maxade det i Kiruna. Många av våra kompisar har dragit också. Alla stannar ju inte. 

Ni har ju samarbetat mycket med Stockholmsartisten Yung Hannes. Det verkade som ni hade ett ganska tight samarbete. Varför saknas han på EP:n?
K: Han var väl den första Stockholmsartisten som nådde ut till oss och ville samarbeta. Jag fackade hårt med hans sound. Jag har haft väldigt bra koll på de som släppt musik i svensk rap utanför mainstream-soundet. De som har mer amerikanska influenser. Det skedde ganska naturligt att vi började samarbeta, vi hördes på SoundCloud. Jag var med på hans album. Sedan har det inte skett så mycket mer eftersom vi har så olika liv. Det har inte klaffat.

Det amerikanska soundet har fasats ur en del i svensk rap, vad tror ni det beror på?
S: Det är inte alls samma buzz nu som det var. Antingen att folk byter genre eller lägger av.

K: Man märker tydligt om man släpper något på SoundCloud nu så streamar det inte idag som det gjorde för två, tre år sedan. Det känns som de artisterna som gjorde den genren har antingen lagt ner eller så har de steppat upp sitt sound och tagit sig djupare i musik, vilket vi också planerar på att göra och gör just nu. 

Du har ju alltid flirtat med R&B-soundet mer än andra artister från den scenen. Hur gör ni, förutom att släppa en låt som Fool, för att hålla scenen vid liv, om ni ens vill det?
S: EP:n har ju det. Det är en throwback.

K: Den är som de låtarna från den tiden, fast bättre. Mer psykedelisk, bättre texter, mer personligt. 

En av låtarna har den norska titeln Trenge Space. Norge har också en scen, lik den ni kommer ifrån. Har ni influenser därifrån?
K: Unge Ferrari, numera känd som Stig Brenner, Dutti Dior, Isa. Vi har också mycket bra R&B-akter i Sverige men det känns som att det är mer uppskattat i Norge. Det känns som att media pushar de genrerna på ett annat sätt än vad de gör här. Jag hörde någon gång typ att det i Sverige uppskattas att man håller sig till det som är hett just nu medan i Norge är det tvärtom, det uppskattas att man sticker ut. Så, mycket inspiration från norsk musik, absolut. 

S: Ta till exempel eran där 2016 med andra artister som Illyez och ingenting. Det är ett sånt gap till ortenrappen som är gigantisk. Medan i norge känns det som de två scenerna är på samma nivå.

Har ni funderat på att anamma mer av gangster-rappen genremässigt?
K: Nej, det är så långt ifrån det vi har levt och vad man kan relatera till. 

[Artisten] Fasa dyker upp på En Till. Hur kom det samarbetet till?
K: Vi lärde känna honom via Instagram. Hans sound är väldigt professionellt. Det når alltid en viss standard, han håller alltid en viss nivå. Det roliga med Fasa är att han släppte musik i en grupp som heter 3G. Det var tre killar som släppte kassetter, och Fasa var med i Basementality Raps och battlade mot artister som Shazam och Sebbe Staxx. Min lillebror var ett jättefan av den här underground bombap-gruppen med kassetter. Så jag har kopplat nu att Fasa som vi jobbar med är den snubben min lillebror lyssnade på för åtta år sen. 

Vilken annorlunda story. 
K: Han går långt tillbaka i gamet, även om han låter som en ny akt just nu. 

En artist jag tycker är väldigt spännande som jag också hörde på EP:n var Keri. Berätta om det samarbetet!
K: Han är en av våra bästa vänner från Kiruna som flyttade hit före oss. Han bara gästar folks låtar och har en musikvideo, och ska typ släppa en grunge-låt det kommande året.

S: Han håller på med band och grejer.

K: Han är väldigt duktig. Han bara dyker upp i studion och rappar något sjukt med amerikanska influenser och adlibs. Det känns som man får inspiration av honom. En av de mest kreativa människor jag känner.

Har ni haft många sessions?
K: Absolut. Det finns massa osläppta grejer. En grymt bra låt som låter som något Jean Dawson skulle göra. Elektronisk indie-punkrock.

S: En sån demo finns på laptopen. Magisk refräng.

Efter att jag har suttit närmare 30 minuter och pratat med grabbarna från Kiruna känns SoundCloud-eran som ett minne blott – både globalt och i Sverige. Konversationen trillar in på Lil Wayne, vars influens vi alla tre är överens om är underskattad, amerikanska trap-producenter och emo-återuppfödelsen i hiphop. Innan vi rundar av frågar jag hur de tänker utvecklas i detta nya skede av deras musikaliska resa, medan de lämnar SoundCloud-rappen bakom sig. 

K: Eftersom den scenen vi kommer ifrån inte har samma popularitet lyssnar vi också mindre på det. Jag lyssnar mycket mer på indie och elektroniskt. Jag tror vi kommer hålla R&B-soundet men ha mer instrument eller mer elektroniskt. 

S: Jag har köpt en gitarr jag ska lära mig spela på. Så kommer mer från det framöver. 

De har varit väldigt selektiva med vad de velat släppa över åren, erkänner de, med en hårddisk fylld av låtar som aldrig blivit färdiga. Jag frågar hur mycket de vill släppa i år.

K: Jag vill släppa mycket i år. 

S: Tror vi får börja sikta in oss att jobba på ett album.

Tills laptop-demosarna förfinas hör vi fem rykande färska nya låtar från Karlaxels på Ambivalent som släpps 29:e april.