Göteborgs filmfestival 2024: Une affaire d’honneur
Mästerligt franskt kostymdrama om heder, ära, fäktning och kärlek. När hans brorson utmanar en framstående officer till duell behöver krigsveteranen och fäktningsmästaren Clément Lacaze (Roschdy Zem, Okänd soldat) kliva in som läromästare. En spiral av våld, utmaning och heder sätts i rotation samtidigt som den bohemiske mademoiselle Marie-Rose Astié de Valsayre (Doria Tillier, La Belle Époque) i motvind kämpar för kvinnors rättigheter.
Life is ibland verkligen like a fransk box of chocolate. En kvällstupplur blev längre än tänkt och trots mobillarmet försover jag mig till visningen av Mads Mikkelsens senaste film på Biopalatset. I stress, förvirring och vånda trillar jag nyvaken nedför Götaplatsen i natten, in på Bio Roy utan att veta vilken film som visas bara för att komma precis i tid för när Vincent Perez’ introducerar sin film – Une affaire d’honneur – för en förväntansfull publik. Redan avsevärt starstruck (Cyrano de Bergerac från 1990 där Perez spelar mot Gérard Depardieu var, är och kommer alltid vara mer än bara en film i min värld) kastas vi in i Frankrike, år 1887.
Clément Lacaze är veteran från Napoléon III:s krig mot Preussen och lever ett stillsamt liv som mästare på en fäktningsskola i utkanten av Paris. Tillvaron ska däremot förändras när hans brorson, Adrien, försvårar livet för familjen när han förklarar sin kärlek för hustrun till den högaktade Översten Berchère (Vincent Perez). Ära har kränkts och en duell med svärd, trots i viss mån olagligt men vanligt i Frankrike, bestäms. Clément behöver på kort tid lära Adrien allt han kan, men när brorsonen får överstens värja i bröstet inleds en händelseutveckling som enbart kan sluta i ytterligare en blodig duell mellan de båda veteranerna. Trots omständigheterna behåller Clément sitt avhållsamma lugn genom händelseutvecklingen och får samtidigt bekantskap med feministen Marie-Rose Astié som kämpar för social förändring i ett Frankrike där revolutionens krav på jämlikhet bleknat. Förlegad lagstiftning förbjuder kvinnor tillträde till statliga ämbeten, att få bära byxor och även att utmana en man i fäktning.
Bohemiska fester, samhällsförändringar, blodiga dueller och romantik präglar Vincent Perez’ kostymdrama. Att se Une affaire d’honneur var som att gå på teater, klassisk dramatik, monologer och överdrivna känsloyttringar som bara en fransk regissör får att fungera. Med en lysande ensemble i symbios intresserar sig Perez, med både värja och kamera i hand, för begrepp som ära och heder.
”Frankrike har inte längre en kung, varje man har däremot ett kungarike inom sig. Det kungariket är hans ära. ”, så lyder domarens ord när han lägger fram reglerna för duellen mellan Clément och Överste Berchère. Idag kan vi koppla hedersbegreppet till våld, kontroll och blodiga uppgörelser oförenliga med lag och moral. Likväl dyker begreppen upp när studenter behöver fylla i blanketterna för lån eller bidrag från CSN och intyga att att de på heder och samvete fyllt i rätt information. Vilken roll spelar begreppen idag, är de passé? Lever vi således i en så kallad ärolös tid idag när lagen fullständigt förbjuder duellering samtidigt som vi helt anonymt kan kränka varandra på internet utan konsekvenser? Frågorna engagerar publiken när filmen är över och det är dags för Q&A med Vincent Perez.