Massimiliano Lamagna/Shutterstock.com

Du dumförklarar dina egna fans, Elton John

I en intervju med BBC Radio 6 News häromdagen berättade sir Elton John om sin syn på dagens musik på topplistorna, i detta fall UK Singles Chart. Enligt honom är “proper music” idag för sofistikerad för att nå upp till toppen på listorna. En åsikt man absolut är berättigad att ha, särskilt om man är 73 år gammal och inte haft en egen låt på topplistan på 15 år. Men att påstå detta är i sig en rejäl känga till det brittiska folket – och i sin tur till sina egna fans.

Jag har länge föraktat uttrycket mainstream, för det är ett uttryck som konkretiseras allt för ofta. Enligt Oxford Languages är definitionen av ordet följande:

“The ideas, attitudes, or activities that are shared by most people and regarded as normal or conventional.”

Vad för idéer, attityder eller rörelser de flesta människor är en del av är något som förändras i samband med hur samhället förändras, därmed är mainstream en variabel. När du, Elton John, beskriver dagens brittiska topplista med orden “inte riktiga låtar”, blir jag fundersam över vad du syftar på med ditt uttalande. Det som styr låtars placeringar på topplistor, i detta fall UK Singles Chart, är antalet fysiskt sålda exemplar, digitalt sålda exemplar och streams av det brittiska folket. Vad det brittiska folket konsumerar är inget som är förutbestämt, det beror helt på vad som tilltalar publiken just i stunden. Det kan förstås vara exakt vad som helst – under det här året har listettorna bestått av allt från Lewis Capaldis blue-eyed soul och The Weeknds synthpop till Billie Eilishs orkestrala Bond-musik. Förutom att alla tre är bland världens bäst säljande artister för tillfället, har deras musik inte särskilt mycket gemensamt.

En som var bland världens största artister under hela tre decennier var ingen mindre än sir Elton John. En tid då musikbranschen på många sätt såg väldigt annorlunda ut. I intervjun med BBC säger han:

“You look at most of the records in the charts [today] – they’re not real songs. They’re bits and pieces and it’s nice to hear someone write a proper song.”

För 20 år sedan innehöll “the charts” bland annat din musik, Elton John. Utifrån definitionen av begreppet “mainstream” kan vi konstatera att din musik var mainstream, eftersom det var musik som många konsumerade under den tiden. Att då slänga skit på musiker som idag tagit sig upp på topplistan är, i mina ögon, hyckleri. En gång i tiden var du en av dem som, år efter år, prenumererade på platser på topplistan. Det var visserligen en annan musikkultur då, men om dina fans under din storhetstid hade varit i samma ålder idag, hade de garanterat lyssnat på artister som Lewis Capaldi, The Weeknd och Billie Eilish. Du var en artist vars musik tilltalade de breda massorna precis som de är idag, och det är bara att svälja.

Denne “someone” som Elton John syftar på i citatet ovan är Conan Gray, som vid intervjun var den enda på den amerikanska Spotifytopplistan som skrivit sin låt helt själv. Beundransvärt är det allt, men varför behöva klanka ned på andra artister, låtskrivare och producenter för det? Utan att vara alltför insatt i låtskrivaryrket, handlar de olika tillvägagångssätten nog inte om mer än vad man har för olika preferenser och förutsättningar. Den som idag skriver sin musik helt själv, gör så antagligen för att det fungerar bäst för henom. Den som istället skriver med andra gör så förmodligen för att den ser andra fördelar i det. Om de ser det som ett sätt att skriva “musik som fungerar på topplistan” eller för att det helt enkelt är roligt att vara flera borde inte spela någon roll för andra musiker, det är inget annat än olika tillvägagångssätt att utföra ett arbete på. Dessutom är musikbranschen idag mycket mer transparent vad gäller vilka som medverkat under låtskrivarprocessen än på din tid, eftersom det kan få allvarliga rättsliga konsekvenser om en upphovsman inte fått credit för sin insats – något som självklart bidrar till att det generellt blir fler upphovsmän på låtarna.

Idag är musikbranschen så otroligt mycket mer globaliserad och i sin tur svårnavigerad, vilket både hjälper och stjälper musiker. I och med den extremt stora konkurrensen med musik från hela världen, borde det inte ses som något annat än en fantastisk prestation att ta sig in på den brittiska topplistan, den kanske näst mest prestigefyllda efter amerikanska Billboardlistan. Att du, Elton John, då påstår att musiken på topplistan inte är “riktig musik” är en enkel bortförklaring till att du antingen inte tycker om musiken, eller inte förstår dig på den. Och det är såklart helt okej. Men samtidigt distanserar du dig från det resterande musikväsendet, och bygger upp en elitär mur mellan de som delar din arroganta åsikt, och de som lyssnar på musiken – vilket är en rätt stor del av den brittiska befolkningen, tillika dina kära lyssnare.

Är det inte dags för både musiker och lyssnare att sluta kasta skit på varandra för att de har olika musiksmak? I ditt fall blir det extra pinsamt, Elton John. Bland de som bidragit till din enormt framgångsrika karriär finner vi dem som lyssnat på den så kallade “topplistemusiken”, dit din musik en gång räknades till. Idag har vi ett annat musiklandskap framför oss, ett som på många sätt skiljer sig från det tidigare, men som bygger på samma premisser. Så att trycka ner andra artister och låtskrivare är bara onödigt, klantigt, men framför allt riktigt stroppigt. För sannolikheten att din musik spelades någon gång under Lewis Capaldis, The Weeknds eller Billie Eilishs uppväxt är inte liten, så gläds å deras vägnar istället, istället för att bespotta dem som ett par populistiska pusselbitsläggare. I hope you don’t mind that I put down in words, men kanske är du bara inte tillräckligt vidsynt när det gäller den fantastiska mångfalden vi har i musiken idag.