Bon Appétits Youtubekanal – i mitt hjärta och på de flestas skärmar
Jag, liksom sex miljoner andra människor, har funnit en helt optimal form av tidsfördriv som kombinerar avkoppling, underhållning och lärorikt innehåll, detta i form av Bon Appétits Youtubekanal. Bon Appétit är en mattidning som verkar under Condé Nast, det amerikanska förlaget som exempelvis har Condé Nast Traveler, The New Yorker, Wired och GQ under sitt paraply. Bon Appétits tidning har ett tydligt fokus på recept, medan deras Youtubekanal satsar på mer än bara recept, de sätter ansikten på deras skribenter och kockar samt ger tittarna en inblick i Bon Appétits test kitchen.
Vad som är så beroendeframkallande och underhållande med Bon Appétit är, helt ärligt, svårt att förklara, men nu tänker jag ändå göra ett försök. I grund och botten är det en kanal som ger matlagningstips och rekommendationer på restauranger i New York – som jag alltså ändå inte kommer besöka eftersom jag råkar bo på andra sidan jorden. Trots detta, klickar jag nästan varje dag in på Youtube för att snabbt se om BA har laddat upp någon ny video.
I ärlighetens namn är det ju inte något som är unikt med BA. Idag skapas en otrolig mängd matlagningsprogram i små klipp som kan synas i förbifarten på Facebook eller Instagram. Klippen är oftast fokuserade på själva receptet, där man ofta endast ser två händer göra saker, något som totalt tar bort den mänskliga aspekten av att laga mat. Dessa videor är ofta välproducerade, komprimerade och fokuserade på matlagningsaspekten. Även Netflix har lyckats skapa en stor publik med sina tusentals timmar av matlagningsprogram med David Chang (som jag förövrigt också älskar och kollar på med en nästintill manisk besatthet).
Skillnaden, som gör att att BA lyckats komma närmare mitt och andras hjärtan, är att tilltalet upplevs som riktat direkt till mig – något miljoner andra också verkar tycka. Det handlar också mycket om att de släpper flera avsnitt i veckan, vilket gör att man får möta personerna ofta. Detta jämfört med till exempel serier från Netflix som kommer ut en gång om året, som man kollat klart på inom det närmaste dygnet, då alla avsnitt släpps samtidigt och sedan inte återvänder förrän nästa säsong släpps, året därpå. Friheten i att göra videor på Youtube ger också BA möjligheten att skapa ett mer alldagligt innehåll, mer riktat direkt till tittaren och med snabb återkoppling via kommentarsfältet. Detta format gör att det känns mer autentiskt, när allting är mindre proffsigt, påkostat och pråligt. Istället känns BA mysigt med deras ganska improviserade koncept och roliga redigeringar.
Även om jag absolut inte upplever en känsla av att jag är “med i gänget” eller får någon slags illusion om att jag står med på andra sidan köksbänken, så finns det inget annat jag hellre vill än att vara där. Det finns helt enkelt inget jag hellre skulle göra än att stå och laga mat med Carla. Eller hjälpa Claire med någon av de sjuka utmaningar hon får utföra i Gourmet Makes, där hon utgår från klassiska amerikanska godissmaker eller skräpmat men omskapar dessa till lyxverisioner. Det hade varit otroligt roligt att vara med Brad när han oundvikligt spiller allting, överallt, i It’s Alive – programmet som skulle handla om fermentering men som egentligen bara består av att Brad gör massa ljud och saker kastas runt. Men BAs starkaste koncept är de videos där de lagar mat tillsammans, i form av Making Perfect, där de skapar den perfekta versionen av någon måltid, senast om den perfekta Thanksgiving-middagen.
Känslan av att vilja vara en del av gänget handlar egentligen inte så mycket om att alla är fantastiska kockar, (vilket jag dock absolut tror att de är) utan mer om att alla som ofta syns i skärm, alltså Claire, Brad, Carla, Andy, Molly, Alex, Chris, Gaby och Priya, har fantastisk utstrålning och personligheter. Det känns genuint. Så många känslosamma sammanbrott som Claire har, så många trötta kommentarer från Andy, så många skämt och så mycket skratt – det är vad som väcker nyfikenhet inför BA och skapar känslan av att alla verkligen trivs och älskar det de gör tillsammans.
Ja, jag vet inte om du blivit övertygad om att du också behöver se dessa fenomenala Youtube-videor än? Inte? Okej, jag har ett antal fler saker att säga om saken.
BA-kockarna tilltalar mig – och kanske fler från min generation – perfekt. Vi som kan sitta i timmar och kolla på Youtube även om det bara är en person som sminkar sig, äter eller gör någon annan vardaglig aktivitet. Egentligen är det inte mycket som krävts för att BA ska skapa bra innehåll. Jag skulle nog kunna kolla på en video med alla kockarna där de går tillsammans och spelar bowling eller gör något annat helt orelaterat till mat, även om det är kombinationen av mat och intressanta människor som blev början till mitt beroende.
I nästan alla avsnitt finns det människor i bakgrunden som kommer och går, flera kommer även in och avbryter mitt i inspelningar för att lägga någon kommentar eller bara för att de är nyfikna. I Gourmet Makes med Claire är det sällan som Brad inte vandrar in och ger förslag och skapar kaos vid Claires köksbänk. Det finns så många olika personligheter som tillsammans bildar BAs test kitchen. Det är i deras interaktioner med varandra som BA verkligen vinner mitt hjärta. Det är det som gör att jag vill testa deras tips, laga massa mat och bli en del av deras gäng.
Om du fortfarande inte känner för att kolla på Bon Appétit, eller fortfarande känner att matprogram “inte är något för dig”, så kan jag lova dig att du har fel. Bon Appétits Youtubekanal är något för alla – gå in och kolla bara.