EXETER
Bladee
6
Tillsammans med sina Drain Gang-bandmedlemmar (bland andra Thaiboy Digital, Yung Sherman och Ecco2k) har Bladee varit en pionjär för cloudraprörelsen som svepte över internet under tidiga 10-talet. Influenserna som formgav cloudrapen begränsades inte av geografin, utan lånades fritt från alla ljud som en tonåring kunde hitta på internet. Med de som bas skapades en ny rörelse som var nostalgisk, innovativ och som inte liknade något annat i musikhistorien. EXETER är ännu en sida i Bladees, och cloudrapens, underliga historia. Tyvärr lyckas albumet inte riktigt komma ifrån monotonin som kännetecknat flera av den Berlinbaserade rapparens verk.
EXETER är en söt, liten mixtape som är lätt att ta sig genom, mycket tack vare ett gediget produktionsarbete av Gud. WONDERLANDs subbas är mjuk och går väl ihop med de varma klockspelen i spåret. Genom MERRY-GO-ROUND hörs en synt som egentligen inte passar till de andra ljuden på låten, men den skär sig inte, utan skapar snarare en multifacetterad produktion som håller lyssnarens uppmärksamhet. Guds sätt att anpassa Pi’erre Bourne-inspirerade basgångar med Drain Gangs drömmiga, space:ade estetik gör beatsen på EXETER mer smältbara för nya, potentiella Bladee-fans. Tempot på skivan är varierat, där den mjuka, R&B-inspirerade LOVESTORY och den meditativa IMAGINARY står i kontrast till de energirika spåren RAIN3OW STAR och DNA RAIN. EXETER blir därför mycket enkel att lyssna på, om och om igen.
Det som är sorgligt är att denna samling av beats inte gått till någon annan än Bladee. Vid det här laget måste det nog erkännas att han varken är en bra rappare eller sångare. Att skapa frisinnad, spontan musik kräver att flowsen som används i låtarna är innovativa och varierade, som Ecco2k gjorde på albumet E ifjol. Istället för att fånga spontaniteten och lättsamheten i att sjunga texter utan särskilt mycket tankekraft bakom dem, så är Bladee farligt nära gränsen till tråkig och repetitiv. På MERRY-GO-ROUND sjunger han “go, go, go”, men inget i hans framförande lyckas sätta lyssnaren i rörelse. Dansar någon till den låten är det tack vare Guds fina jobb bakom producentbordet.
EXETER hade kunnat vara mycket bättre om Bladee frigjort sig lite från sin ironiska, karaktäristiska rapstil. När han var ny på scenen var han en frisk fläkt, och det var lustigt att lyssna på hans verser som inte kunde ha tagit mer än en kvart att skriva (en kvart räckte för att skriva Z.E:s vers på 163 För Evigt, så inte ens det är en godtagbar ursäkt). Nästan ett decennium senare har ljudet dessvärre blivit uttjatat, och han har mycket att tacka Gud för, som mirakulöst räddat hans album från att vara en repetitiv samling av låtar, och istället skapat ett snyggt ljudlandskap som är värt att återbesöka.